Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Truck & Lading 14-09-2022
Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Als eerste wereldwijde vrachtwagenfabrikant begint Volvo Trucks met de serieproductie van zware elektrische trucks van 44 ton (GCW). De fabrikant begint met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop.

Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Met deze nieuwe toevoegingen heeft Volvo Trucks wereldwijd zes elektrische trucks in serieproductie – de breedste elektrische lijn in de industrie. “Dit is een mijlpaal en bewijst dat wij de transformatie van de industrie leiden. Het is nog geen twee jaar geleden dat we onze zware elektrische trucks voor het eerst presenteerden. Nu voeren we de volumes op en zullen we deze geweldige trucks leveren aan klanten in heel Europa en later ook aan klanten in Azië, Australië en Latijns-Amerika”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks.

Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks

Serieproductie Volvo Trucks

De serieproductie van Volvo’s zwaarste elektrische trucks start in de Tuve-fabriek in Göteborg, Zweden en volgend jaar volgt de fabriek in Gent, België. De fabrikant produceert de elektrische trucks op dezelfde lijn als zijn conventionele trucks, wat een hoge productieflexibiliteit en efficiëntiewinst oplevert. De accu’s worden geleverd door de nieuwe accu-assemblagefabriek in Gent.

De vraag naar elektrische vrachtwagens neemt op veel markten snel toe. Een van de drijvende krachten is de noodzaak voor vervoerders om over te schakelen op fossielvrije transporten om hun duurzaamheidsdoelstellingen te halen. De elektrische portefeuille van Volvo Trucks zou momenteel ongeveer 45 procent van alle in Europa vervoerde goederen kunnen bestrijken.

“We hebben ongeveer 1.000 eenheden van onze zware elektrische trucks verkocht en meer dan 2.600 van onze elektrische trucks in totaal. We verwachten dat de volumes de komende jaren aanzienlijk zullen toenemen. Tegen 2030 moet minstens 50 procent van de vrachtwagens die we wereldwijd verkopen elektrisch zijn”, aldus Alm. De zes elektrische Volvo-trucks bestrijken een breed scala aan toepassingen zoals stadsdistributie en afvalverwerking, regionaal transport en bouwwerkzaamheden.