-
Waar zijn sneeuwkettingen verplicht?
Het is zover: de sneeuwkettingen mogen weer uitgepakt worden. De winter breekt aan en dat sneeuwkettingen jou veilig houden tijdens lange ritten in de vrachtwagen spreekt waarschijnlijk wel voor zich. Maar hoe zit het eigenlijk met de wet- en regelgeving voor vrachtwagens? Is het verplicht? En waar zijn ze wel of juist niet toegestaan? -
‘Een extra ritje pak ik altijd mee’
“Ik mag graag werken”, zegt Chris Sollie, eigenaar van C. Sollie Transport. “Dus een ritje extra pak ik altijd mee.” -
Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’
Per ongeluk zette influencer Badraaf, ofwel chauffeur Jorn van Hooft, zijn eerste filmpje twee jaar terug openbaar op TikTok. Het was eigenlijk bedoeld voor zijn zoontje. Binnen een paar dagen hadden 10.000 mensen het bekeken. Nu heeft hij het geschopt tot 80.000 volgers op dit social media-platform en is hij ook te vinden op Instagram. Daarnaast is hij een eigen webshop begonnen. En een YouTube-kanaal staat op de planning. Stralend: “Ik vind social media gewoon hartstikke leuk. Ik kan er mijn energie in kwijt.” Ingrid Damen -
Beïnvloeding rijvaardigheid: ‘Eén epileptische aanval, twee jaar geen vrachtwagen rijden’
Dat alcohol en drugs de rijvaardigheid beïnvloeden is algemeen bekend. Maar dat geldt ook voor bepaalde medicijnen en aandoeningen. Waar moet je op letten om te allen tijde veilig de weg op te kunnen? Daphne Doemges -
Stijgende energieprijzen voor het transport: ‘Het voelt als klap na klap’
Het kan niemand zijn ontgaan: de energieprijzen rijzen de pan uit. Steeds meer bedrijven luiden de noodklok. De winter overbruggen is in sommige gevallen zelfs niet meer rendabel. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de glastuinbouw. Maar wat als je voor een dergelijke energie-intensieve sector rijdt als eigen rijder of transportbedrijf? Wordt het dan ook een magere winter of zijn er voldoende alternatieven om de komende maanden voldoende werk te blijven houden? Daphne Doemges -
-
Zorgen om gevolgen importverbod Russische olie: ‘Wel krapte, geen dieseltekort’
5 december is traditioneel een dag met leuke verrassingen. Voor het wegtransport en andere dieselgebruikers wacht dit jaar een minder leuke ‘surprise’ op die datum: stijgende prijzen en het begin van een periode van krapte en mogelijk een dieseltekort. Al verwachten de branchevereniging van de Nederlandse oliesector en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat het tot dat laatste niet komt. Erik Stroosma -
Routiers 5 ligt (bijna) op je mat!
80.000 volgers op TikTok en nu op de cover van Routiers: influencer Badraaf, oftewel vrachtwagenchauffeur Jorn van Hooft, dankt zijn onlinesucces aan een per ongeluk openbaar gepubliceerd filmpje voor zijn zoon. Lees zijn verhaal in Routiers 5, die (bijna) op je mat ligt. -
Schellekens terug naar Renault met aanschaf nieuwe T
Schellekens Totaalprojecten heeft zijn eerste Renault Trucks T in gebruik genomen voor het vervoer van machines en materialen. De service van Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus was doorslaggevend in de keuze voor een Renault-truck. -
‘Aanschaf elektrische vrachtwagen is voor ons ‘the next step’ in verduurzaming’
“We kiezen voor een elektrische truck omdat we geloven in elektrificatie van het wegvervoer”, zegt Germieco-directeur Rob Konijn over de aanschaf van een Volvo FE Electric. Volgens hem past de aanschaf van de elektrische vrachtwagen in de ambitie van het aannemings- en hoveniersbedrijf om verder te verduurzamen. -
De Bruyn Transport neemt elektrische trucks voor zwaartransport in gebruik
Volledig emissieloos, stil, een actieradius van 300 kilometer en een laadvermogen van minimaal 30 ton. Dat zijn de vier Volvo FM Electric-trucks die vanaf eind dit jaar voor de Bruyn Transport in het zwaartransport worden ingezet. Het bedrijf ziet deze aanschaf als “een gigantische stap vooruit in de verduurzaming van de transportbranche”. -
‘Op deze hybridetrekker wordt de chauffeur een energiemanager’
Als eerste in Nederland gaat Rowill Transport uit Heijen zand en grint vervoeren met twee Scania’s R360 als 4×2-hybridetrekkers. Eigenaren Roy Vergeer en William Heemstra komen hiermee tegemoet aan de vraag van meerdere opdrachtgevers om de CO2-uitstoot van het transport zoveel mogelijk te beperken. -
New generation DAF XF voor Maurice Kassenbouw
Maurice Kassenbouw heeft een DAF XF 480 FTN van de nieuwe generatie in gebruik genomen. “We wilden een stoere truck en dat is prima gelukt”, zegt Victor van Haaster, manager Production & Logistics van het in Horst gevestigde bedrijf. -
Mammoet Road Cargo vernieuwt wagenpark met 35 Volvo-trucks
Mammoet Road Cargo neemt 35 nieuwe Volvo FH-trekkers in gebruik voor exceptioneel transport. Na een uitgebreide vergelijking viel de keus op de Volvo-trucks vanwege de gunstige Total Cost of Ownership en de goede service van Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus. -
Jelmer Stoker is de Veiligste Chauffeur van 2022
Vrachtwagenchauffeur Jelmer Stoker uit Haskerhorne is winnaar geworden van het NK Veiligste Chauffeur 2022. Op het TT Circuit in Assen was de Fries zaterdag de sterkste van twintig finalisten. Jelger Miedema (Kreileroord) en Danny Henskens (Berghem) legden beslag op de tweede en de derde plaats. -
Logistieke Roadshow wil vmbo-leerling over de streep trekken
Om de logistieke sector beter in beeld te brengen tijdens de studie- en beroepskeuze van leerlingen, ondersteunt de sector het initiatief van de Logistieke Roadshow. In samenwerking met het lokale bedrijfsleven en met digitale begeleiding van influencer Hanwe kunnen vmbo-leerlingen kennismaken met de logistieke wereld. Voor de arbeidsmarkt van morgen is instroom van jong talent belangrijk. De Logistieke Roadshow is onderdeel van een brede sectorale aanpak om leerlingen te enthousiasmeren voor beroepen in sector transport en logistiek. -
-
Volvo Trucks start serieproductie zware elektrische trucks
Als eerste wereldwijde vrachtwagenfabrikant begint Volvo Trucks met de serieproductie van zware elektrische trucks van 44 ton (GCW). De fabrikant begint met de serieproductie van de elektrische versies van zijn belangrijkste modellen: Volvo FH, Volvo FM en Volvo FMX. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton (GCW) aan en de drie modellen vertegenwoordigen ongeveer twee derde van de verkoop. -
Chauffeur truckdrama mocht niet rijden met epilepsie-medicijnen
Epilepsie en groot rijbewijs gaan niet samen. De Spaanse vrachtwagenchauffeur die eind augustus een fataal ongeluk veroorzaakte in het ‘truckdrama’ in Nieuw-Beijerland, had waarschijnlijk een epileptische aanval. Hij gebruikte daarvoor medicijnen. Maar volgens Europese regels mag iemand die medicijnen tegen epileptische aanvallen gebruikt, géén vrachtauto besturen. -
Kaunis Iron test fossielvrij ertstransport
Mijnbouwbedrijf Kaunis Iron investeert in het volledig fossielvrij maken van zijn transport van ijzererts. Samen met Volvo Trucks worden zware elektrische trucks van 74 ton getest in een uniek project. Kaunis Iron is van plan een half miljard SEK te investeren in nieuwe elektrische vrachtwagens. -
Eten in Farmsum: ‘Er zijn geen nettere mensen dan chauffeurs’
Voor de gemiddelde Nederlander is Delfzijl het eind van de wereld, maar de truckers die vaste klant zijn bij Hotel-Wegrestaurant Schipper in Farmsum weten wel beter. Truckers, vooral transporteurs van chemicaliën, zijn hier kind aan huis. Ze genieten van een uitstekende maaltijd, de vertrouwde sfeer en het contact met collega’s. Koen van Wijk -
Chauffeurstekort blijft Europese sectoren teisteren
In Europa bleven tot 425.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs, of 10 procent van het totaal, in 2021 onvervuld. Naar verwachting zal dit chauffeurstekort tegen het einde van dit jaar oplopen tot 14 procent. Bus- en touringcarondernemers missen 17.000 chauffeurs, of 7 procent van hun personeelsbestand, dat naar verwachting zal toenemen tot 8 procent tegen het einde van 2022.
Geen enkele uitgave meer missen?
Abonneren