VERVAEKE neemt één van vijf prototypes van Mercedes-Benz GenH2 truck in gebruik
In het Daimler Truck Test and Development Center in Woerth am Rhein werd vrijdag het startschot gegeven voor de eerste commerciële testritten met een gloednieuwe brandstofcelvrachtwagen. VERVAEKE investeerde voor dit pioniersproject in een nieuwe bulkoplegger en zal de nieuwe combinatie inzetten voor het vervoeren van PVC voor haar klant INEOS Inovyn.
Na verschillende testritten op de testbaan en op de openbare weg, zijn de Mercedes-Benz GenH2 Trucks klaar bevonden om ingezet te worden in de dagelijkse activiteit van vijf grote spelers. Aangezien elk van hen actief is in een andere sector, worden de waterstoftrucks voor diverse toepassingen uitgetest. Het engineering team van Daimler Truck wenst aan de hand van deze praktijktests een beter inzicht te verkrijgen in de specifieke behoeften van de verschillende klanten en deze mee te nemen in de verdere ontwikkelingen naar serieproductie toe.
Testvloot
Frédéric Derumeaux, ceo van VERVAEKE: “Ik ben heel trots dat VERVAEKE deel mag uitmaken van deze testvloot. Vloeibare waterstof kan een uitstekende oplossing bieden op weg naar CO2-vrij langeafstandstransport, en kan als complementair beschouwd worden met andere technologieën zoals batterij-elektrische trucks. Als vooruitstrevende logistieke dienstverlener willen we mee de trend zetten naar een groenere manier van ondernemen, ook binnen zwaar vervoer.”
“Niettemin is het belangrijk erop te wijzen dat investeringen in voertuigen op (vloeibare) waterstof enkel succesvol zullen zijn indien overheden voorzien in voldoende tankinfrastructuur. De gebruikskosten van deze infrastructuur dienen bovendien in lijn te liggen met de kosten van diezelfde infrastructuur voor conventionele voertuigen. Op dat vlak is er nog een hele weg af te leggen, net als voor de productie van voldoende (groene) waterstof”, aldus Derumeaux.
Emissievrij
De commerciële testritten voor het vervoer van PVC kunnen vanaf vrijdag plaatsvinden in Duitsland, België en Nederland. VERVAEKE wordt zo de eerste Europese vervoerder die binnen de chemische industrie emissievrij transport verzorgt.
Een recente wijziging in de wetgeving maakt het vanaf 1 januari 2025 mogelijk om nieuwe waterstoftrekkers ook ADR te laten keuren. Deze evolutie zal VERVAEKE toelaten om ook andere producten met waterstof trucks te transporteren. Dankzij deze uitbreiding zullen meer en meer klanten, die duurzaamheid als één van de kernelementen van hun strategie beschouwen, de mogelijkheid krijgen om een overstap naar geavanceerde groene technologie te overwegen.
Lees ook: