Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’

Meerijden 07-12-2022
Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’

Per ongeluk zette influencer Badraaf, ofwel chauffeur Jorn van Hooft, zijn eerste filmpje twee jaar terug openbaar op TikTok. Het was eigenlijk bedoeld voor zijn zoontje. Binnen een paar dagen hadden 10.000 mensen het bekeken. Nu heeft hij het geschopt tot 80.000 volgers op dit social media-platform en is hij ook te vinden op Instagram. Daarnaast is hij een eigen webshop begonnen. En een YouTube-kanaal staat op de planning. Stralend: “Ik vind social media gewoon hartstikke leuk. Ik kan er mijn energie in kwijt.”

 

Ingrid Damen

Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’

Vanochtend doet Jorn zijn ogen al open voordat de wekker afgaat. Nu lekker douchen om wakker te worden. Twee espresso’s drinken, socials checken en dan een kwartiertje met de elektrische fiets naar het werk trappen: de firma Zandbergen Transport in Tilburg. Hij staat daar al een jaar of negen op de loonlijst. Zijn auto is volgeladen, dus hij kan meteen op pad. 

Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’

Jorn (45 jaar) is tevreden met zijn huidige werkgever. Het is een familiebedrijf en de eigenaars zijn gewoon mens. “De broers Jos en Erik en hun neef Frits maken regelmatig een praatje met ons.” Terwijl ze zeshonderd chauffeurs in dienst hebben.

Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’

Badraaf
“Als kind was ik niet altijd makkelijk en dat leverde mij de naam Badraaf op.
Dat betekent zoiets als ‘vlegel’. Die naam is een vondst van mijn vader.”

Maar pas geleden was Jorn toch even ongerust. “Ik kreeg onderweg een telefoontje van onze hr-manager. Ik schrok. Zou ik moeten stoppen met TikTok?, flitste meteen door mijn hoofd. Ik had er al eens content af moeten halen. Maar het tegendeel was waar. Het bedrijf vindt het juist leuk dat ik socials doe. En ze willen graag dat ik meer Zandbergen in de filmpjes breng!”

De eerste dag dat Badraaf zijn filmpje postte, twee jaar terug, was zijn eerste dag met de lzv. Het enige exemplaar van deze lengte die het transportbedrijf bezit. Niemand wil er namelijk in rijden. Hij had zijn rijbewijs voor dit megalange vervoermiddel al langer in bezit. “Toen de vorige chauffeur van deze auto zijn ontslag nam, kwamen ze naar mij. In eerste instantie had ik ook geen trek om ermee te gaan rijden. Maar toen kreeg ik een idee.” 

Op tijd thuis

Hij stelde voor dat hij iedere dag dezelfde rit zou doen: met de auto van 25,25 meter op en neer naar Beilen. Zandbergen bezorgt dagelijks ruime hoeveelheden frisdrank bij een enorm distributiecentrum van een bekende supermarktketen in die gemeente. “Ik heb zoon Quinn en dochter Jayda”, legt hij uit. “Ik wil hen graag zien opgroeien en als ik op Beilen rijd, ben ik ’s avonds op tijd thuis.” Na even denken ging de transporteur akkoord. Jorn heeft zelfs een papadag: dat is de donderdag. Om die reden kachelt hij ook op zaterdag naar Drenthe. 

Avontuur op social media

We rijden op de snelweg en Badraaf geeft zijn ogen goed de kost. Via TikTok heeft hij inmiddels contact met een héleboel collega’s. Een bekende komt ons tegemoetgereden. Jorn knippert met de langwerpige lamp die op zijn dashboard is geschroefd, en zwaait enthousiast. De collega-chauffeur gebruikt eveneens lichtsignalen om Badraaf te begroeten. En zo gaat het voortdurend. Handig voor Jorn en zijn ambities: de auto waar hij in rijdt heeft een opvallend uiterlijk. Het is een rood-zwart-witte lzv met een hele grote Z in een cirkel, een Mercedes-Benz met 540 pk. Achterop staat het speciale kenmerk van Badraaf: zijn persoonlijke logo en de icoontjes van de social media TikTok en Insta. “Op de zonneklep heb ik pas mijn artiestennaam laten zetten”, lacht hij. “Liever had ik het iets groter gehad dan nu het geval is. Maar de ‘f’ is erg lang, dus het kon jammer genoeg niet anders.” Vandaag weegt de lzv 55 ton, 5 ton minder dan het toegestane maximum.

Ging het onlineavontuur van Jorn per ongeluk van start, hij gaat nu het professionele pad op. Onlinemarketingbureau Loyal Influencers steunt hem en ziet ook volop mogelijkheden. Via hen kun je zelfs een offerte opvragen voor de diensten van Badraaf. De samenwerking met het bureau heeft al geleid tot een campagne op Instagram voor monteurs van Mercedes-Benz. Daar is Jorn erg trots op. Voor deze opdrachtgever maakte hij twaalf filmpjes met hulp van het bureau. Maar hij was degene die het script schreef, en een monteur en een garage in Hoogeveen voor de opnames regelde. Aan deze opdracht verdient hij gewoon. Dit smaakt naar meer! “Daarom wil ik minder gaan werken als chauffeur”, vertelt hij. “Ik denk aan vier dagen. Dan heb ik een dag per week voor mijn socialkanalen.”

Geen lantarenpalen

Ondertussen heeft hij op de A50 per vergissing een verkeerde afslag genomen. Even later raakt hij in het dorp Oosterbeek verzeild. “Hmmm, ik mag hier officieel helemaal niet komen met deze auto. Maar er is geen mogelijkheid om te draaien helaas. Dus ga ik maar rechtdoor. Ondertussen moet ik fietsers goed in de gaten houden en uitkijken dat ik geen lantarenpalen raak.” Badraaf rijdt geconcentreerd verder, ondertussen enkele opnames makend van dit avontuur. Enkele minuten later heeft hij gelukkig de N325 bereikt. Iedereen is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. 

Luid claxonnerend haalt een collega Badraaf in. Hij moet lachen en zwaait terug. “Die heeft vast mijn sticker achterop gezien.”

Op zijn 18de begon hij met zijn chauffeursopleiding, nadat hij was gestopt met de opleiding voor autoverkoper. “Mijn ouders wilden graag dat ik die school bezocht, maar ik voelde me er helemaal niet thuis.” Het chauffeursvak bleek meteen midden in de roos. Jorn ging internationaal rijden en daar genoot hij enorm van. In Frankrijk was hij kind aan huis. “Als ik mijn vrouw Eefje niet had ontmoet, deed ik dat werk waarschijnlijk nog steeds.” 

Op de A28 bereiken we de afslag Beilen. Langzaam rijdend stuurt Jorn zijn 25 meter lange vrachtwagen richting het distributiecentrum. De weg lijkt erg smal voor deze combinatie. Gelukkig biedt de parkeerplaats bij het aanmeldkantoor wel volop ruimte. Nu meldt hij zich aan. De man achter het raam reageert hartelijk. “Ja, we zien elkaar iedere dag!” Jorn ontvangt een toegangspasje voor de deur van het distributiecentrum. Even snel bezoekt hij de toilet en pakt een gratis beker lekkere koffie uit de automaat. Het is druk, dus we moeten een halfuur wachten.

Op pad met ideële stichting

Sinds kort zet Badraaf zich als vrijwilliger in voor Noah4All, die op pad gaat met mensen die ongeneeslijk ziek zijn en een connectie hebben met het transport. Zo gaat hij mee met een zieke vrouw en haar gezin. “Haar wens was om nog een keer met een Amerikaanse auto te rijden, maar dat is helaas niet meer mogelijk omdat ze moet liggen. Met de wenstruck van de stichting kan ze wel op pad.” 

Deze dag gaat hij zijn eerste opnames maken voor zijn nieuwe YouTube-kanaal. Dat kanaal is een idee van zijn manager. Jorn hoopt zijn TikTok-volgers mee te krijgen. De stichting wil ook graag de hulp van Jorn in verband met hun social media.

Een selfie

Van de cockpit van de supermarktketen krijgt Jorn een telefoontje: dok 62 staat tot zijn beschikking. “Jammer”, zegt hij, want voor de lzv is die plek te krap. Normaal gesproken wijzen ze hem 61 toe, met extra ruimte aan de linkerkant. In dat geval koppelt hij eerst zijn trailer aan. Maar een vrachtwagen van Jupiler houdt dat dok momenteel bezet. Dus leegt Jorn vandaag op 62 eerst de bakwagen. 

Eenmaal binnen zoeft hij met een pompwagen de laadruimte in en tilt een pallet op. De inhoud van de frisdrankflessen beweegt gelijkmatig door de flessen. De chauffeur van Jupiler rijdt voor hem langs, zichzelf verontschuldigend. 10 meter verder laat Jorn zijn pallet zakken.

Dit artikel is verschenen in
Routiers 5 2022. Nog geen abonnee?
Kijk hier voor de mogelijkheden.

De planner duikt op uit zijn kantoor en Jorn vraagt vriendelijk of hij ook dok 63 kan gebruiken. Op die manier heeft hij alsnog voldoende ruimte om te manoeuvreren. Hij loopt naar buiten en staat oog in oog met een fan. Die jonge chauffeur maakt graag een selfie van hen beiden. “Maatjeee”, zegt hij. “Doen we!” 

Verjaardagswens voor geliefde

De klus is geklaard en we koersen naar de uitgang. Nog even het pasje terugbrengen en de papieren laten tekenen. “Mij zie je niet meer terug”, vertelt een portier aan de man van Zandbergen. “Ik heb vanaf maandag een andere baan.” 

Buiten de poort zet Badraaf de lzv weer stil: tijd voor zijn socials! “Ik heb weer berichtjes van collega-chauffeurs die mij zagen rijden – grappig.” Hij doet zijn best om zo veel mogelijk mensen een antwoord te sturen. “Heel veel mensen vragen bijvoorbeeld om een verjaardagswens in te spreken voor een geliefde.”

Onze influencer heeft honger en verlaat het terrein. Buiten de poort nog even een (te) kleine rotonde oversteken. Op naar een tankstation voor een smakelijk bruin broodje gezond met alles erop en eraan. “Ze hebben hier spaarkaarten, dus ik heb regelmatig gratis exemplaren”, knipoogt hij.

En thuis aangekomen nog even kijken of er bestellingen zijn via zijn webshop. De fans kunnen kiezen: een mok, een T-shirt, een petje of een geurhanger in de vorm van zijn logo? Maatjeeee!