Hans Bouwman: ‘Ik moet vooral opletten waar ik met de lzv mag parkeren’

Mijn lading 25-08-2021
Hans Bouwman: ‘Ik moet vooral opletten waar ik met de lzv mag parkeren’

“Ik heb 8 meter meer ruimte voor lading. In een normale trailer kun je 34 europallets kwijt; in de lzv passen 54 europallets of 42 blokpallets”, vertelt Hans Bouwman.

Hans Bouwman: ‘Ik moet vooral opletten waar ik met de lzv mag parkeren’

Wie: Hans Bouwman (44 jaar)
Truck: DAF CF
Bedrijf: Rosendaal Transport Beek

“Ik zit al vanaf mijn achttiende op de weg. Mijn vader en oudere broer zijn ook chauffeur dus ik ging als jonge jongen al mee in de wagen. Sinds tien jaar werk ik nu bij Rosendaal Transport Beek. En in 2016 haalde ik mijn lzv-certificaat. De hele combinatie is 25,25 meter lang, de maximale lengte die is toegestaan in Nederland. Bij het rijden zelf hoef ik niet meer na te denken, het gaat inmiddels automatisch. Het grote voordeel van de lzv is natuurlijk de laadcapaciteit. Ik heb acht meter meer ruimte voor lading. In een normale trailer kun je 34 europallets kwijt; in de lzv passen 54 europallets of 42 blokpallets. Ik rijd stukgoed. Dat kan van alles zijn: van zonnepanelen tot radiatoren en van water tot staal. Daarvoor kom ik ook bij allerlei soorten bedrijven.”

Eerste boete voor Hans Bouwman

“Met de lzv rij ik alleen in Nederland. In Duitsland mag ik met mijn wagen niet rijden omdat de draaicirkel te groot is. Wat de grootste uitdaging is van het rijden met een lzv? Je moet goed opletten waar je wel of niet mag komen. Zo mag je de meeste spoorwegovergangen niet oversteken, omdat de spoorbomen te snel weer sluiten. Er zijn een paar overgangen waar de bomen wel wat langer openblijven, daar kan het dan wel. Het is een uitdaging voor de planning om een logische route in elkaar te zetten. Zelf moet ik er vooral op letten waar ik wel en niet mag parkeren. Je mag met een lzv niet overal parkeren op een industrieterrein om te laden en lossen. Als ik ergens met het lange spul niet kan komen, moet ik een deel afkoppelen op een parkeerplek. Dat is arbeidsintensiever, en ik moet vooral alert blijven. Eén keer kreeg ik een parkeerboete; ik stond met de lzv op een industrieterrein. Er was inderdaad een parkeerverbod, maar ik stond op een open plek waar niemand er last van had. Tja, dat kan gebeuren. De baas deed er niet moeilijk over, want in al die jaren was dat mijn eerste boete!”

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.