De introductie van de nieuwe zware truckrange van Volvo Trucks liep anders dan gepland. De presentatie in Zweden werd vanwege corona geannuleerd en de uitrol van de nieuwe generatie liep vertraging op. Bijzondere situaties vragen om bijzondere oplossingen. “Als wij niet naar Zweden kunnen, dan halen we Göteborg maar naar Beesd”, dachten ze bij Volvo Trucks. En dus konden we de nieuwe FM en FMX en de vernieuwde FH en FH16 alvast bij de importeur in Nederland bekijken. "/>

Volvo Trucks haalt Göteborg naar Beesd

‹ Terug naar overzicht

De introductie van de nieuwe zware truckrange van Volvo Trucks liep anders dan gepland. De presentatie in Zweden werd vanwege corona geannuleerd en de uitrol van de nieuwe generatie liep vertraging op. Bijzondere situaties vragen om bijzondere oplossingen. “Als wij niet naar Zweden kunnen, dan halen we Göteborg maar naar Beesd”, dachten ze bij Volvo Trucks. En dus konden we de nieuwe FM en FMX en de vernieuwde FH en FH16 alvast bij de importeur in Nederland bekijken.

 

De trainingsruimte van Volvo Trucks in Beesd is omgetoverd tot Zweedse woonkamer, om toch nog een beetje de sfeer van Göteborg te proeven. De nieuwe generatie zware trucks van Volvo Trucks staan als pronkstukken opgesteld: een FM, FH, FH16 en FMX staan in de schijnwerpers. Ermee rijden kan helaas nog niet, maar ze alvast van binnen en buiten bekijken wel. 

Volvo FM als kleine broer van de FH

De FM en FMX hebben een complete metamorfose ondergaan. Toch zijn ze overduidelijk nog steeds herkenbaar. Het cabineontwerp van de FM is nu helemaal in lijn met de ‘grote broer’ FH. Dat zie je onder andere terug in de slanke spiegelbehuizing en het rechte front. De voorruit is meer rechtop geplaatst, waardoor er in de cabine meer ruimte ontstaat. Door het nieuwe lijnenspel aan de buitenkant en andere kleine aanpassingen, zoals rubberen strips tussen carrosseriedelen, is de aerodynamica verbeterd. 

Geoptimaliseerd chauffeurscomfort

Bij het ontwerp van de nieuwe truckgeneratie was het creëren van de beste werkplek voor de chauffeur en het vergroten van de rendabiliteit het uitgangspunt. Er moet comfortabel mee gewerkt kunnen worden door de chauffeur en zoveel mogelijk geld mee verdiend kunnen worden. Meer over de nieuwe Volvo’s kun je lezen in Routiers 4.

Bekijk hieronder een aantal details van de nieuwe Volvo-trucks.