Volvo test batterijprestaties elektrische trucks in extreem winterweer  

‹ Terug naar overzicht

Het komt regelmatig voor: de batterij in de telefoon verliest stroom wanneer de echte kou intreedt. Om hetzelfde lot bij vrachtwagens te vermijden, heeft Volvo Trucks zijn elektrische trucks getest in extreem koud weer dicht bij de poolcirkel. Het resultaat? Een functie om de batterijprestaties te behouden, zelfs als de temperatuur ver onder nul is.

Wat gebeurt er met een vrachtwagen op batterijen als de thermometer -25 °C aangeeft en er een harde wind opsteekt? Om daarachter te komen, heeft Volvo Trucks wintertests uitgevoerd in het uiterste noorden van Zweden.

“We hebben klanten over de hele wereld en onze trucks moeten overal presteren, dus strenge testen in verschillende weersomstandigheden zijn essentieel”, zegt Jessica Sandström, senior vice president Product Management bij  Volvo Trucks. “Ook onze electric range wordt uiteraard meegenomen in deze testen.”

Test elektrische trucks

“Bij het testen van onze vrachtwagens, dicht bij de poolcirkel in het noorden van Zweden, beoordelen we alle onvoorspelbare elementen van de natuur”, vervolgt Jessica Sandström. “De wind zorgt voor ijsvorming op de vrachtwagen. Dit geeft ons de perfecte omstandigheden om te  testen en te zorgen dat alles onder extreme omstandigheden correct werkt.”

Kijk hier naar een testimpressie.

Ready to Run: voorverwarmen of -koelen op afstand  

Een tastbaar resultaat van de wintertests is de nieuwe functie Ready to Run. Deze functie bereidt de truck voor op de werkdag, indien nodig door voorverwarmen of bij zeer warm weer door de accu’s en de cabine van de truck te koelen. De optimale temperatuur voor de accu’s ligt rond de 25 °C en de bestuurder kan eenvoudig op afstand via een app het voorverwarmen of -koelen starten. Het systeem houdt daarmee de cabine warm of koel en het  24-voltssysteem op niveau.

Terugdringen van de CO2-uitstoot 

Elektrische trucks vormen een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar vertegenwoordigen tot nu toe slechts een bescheiden percentage van de totale truckmarkt. Er zijn dit jaar slechts een paar honderd zwaardere elektrische vrachtwagens  geleverd aan transporteurs in Europa. Dat worden er snel meer, als het aan Sandström en Volvo ligt. “Onze elektrische trucks worden al sinds 2019 in serieproductie geproduceerd en geleverd aan klanten in heel Europa en Noord Amerika. Ons doel is dat in 2030 50 procent van onze totale truckverkoop elektrisch zal zijn.”