R-cabine en een SCR-only 580 pk V8-motor. Waarmee het Scania-vuur weer opnieuw aangewakkerd is binnen VLK. Want nog voor de aflevering van de eerste bestelde het bedrijf nog een tweede Scania V8 met een identieke specificatie."/>

VLK Recycling koopt Scania V8 haakarmtruck én bestelt een tweede

‹ Terug naar overzicht

VLK Recycling uit Noordwijk koopt voor het eerst sinds tien jaar weer twee nieuwe Scania’s. Op verzoek van hun chauffeur gingen eigenaar en directeur Jan en Andries van Leeuwen voor een nieuwe 8×2-bakwagen met een verlaagde R-cabine en een SCR-only 580 pk V8-motor. Waarmee het Scania-vuur weer opnieuw aangewakkerd is binnen VLK. Want nog voor de aflevering van de eerste bestelde het bedrijf nog een tweede Scania V8 met een identieke specificatie.

“Natuurlijk komt er niet voor iedereen zo’n uitgesproken auto”, meent Andries van Leeuwen. “Maar deze chauffeur is al jaren bij ons in dienst en dan wil je soms iets meer doen. Deze Scania V8 met zijn gestuurde voor- en naloopas is echt helemaal zijn droom. Tegelijkertijd is er wel goed over nagedacht.”

Scania V8 met VDL-haakarm

Deze truck gaat hoofdzakelijk in het schroot rijden. In dit zware werk zorgt de 8×2-configuratie met een gestuurde voor- en naloopas in combinatie met de bladgeveerde 10 tons-vooras voor een optimale gewichtsverdeling. “En dat is belangrijk bij ons. Want wij hebben behalve een VDL-haakarminstallatie ook nog een kraan op de auto”, vertelt Andries. “Die willen we zover mogelijk naar voren plaatsen. Daarom kiezen wij voor een 18 ton/m Palfinger Epsilon-kraan met een verhoogde zitplaats. Dan kan de chauffeur tijdens het laden goed in de laadbak kijken en dat is veiliger. Door nu een verlaagde verlengde dagcabine te monteren, draait die zitplaats nét over het cabinedak heen. Daardoor konden we de kraan nog compacter tegen de achterwand bouwen. Via een slimme opstap aan de linkerzijde en een extra handgreep kan de chauffeur zo vanaf zijn stoel op de kraan stappen. Verder heeft hij voor een XT-uitvoering gekozen met de stalen bumper, de roosters voor de koplampen en de wat robuustere spiegelkappen.”

Zo kort mogelijke ritten

VLK Recycling zit al sinds 1951 in de inzameling van papier, metalen en bouwafval. “Onze specialiteit is om die bonte verzameling materiaal, zoveel mogelijk weer te scheiden tot mono stromen product waardoor het voor de industrie makkelijker wordt om circulair te kunnen werken. Daar zit ons verdienmodel; wij moeten het zeker niet hebben van de kilometers. Integendeel, wij proberen al jaren onze ritten zo kort mogelijk te houden. Dat ging ons altijd al goed af, maar is bij ons sinds de komst van goede IT-ondersteuning bijna tot kunst verheven.”

VLK Recycling-chauffeur Wim Starkenburg rijdt voortaan met een Scania R580 V8.

Die efficiëntie brengt volgens Van Leeuwen nog meer. “Wij zijn al zeventig jaar bezig om met goed ondernemerschap zoveel mogelijk oog te hebben voor mens en omgeving. Nu heet dat mvo en zijn wij met onze vertrouwde werkwijze in één keer behoorlijk modern. Maar als je het werk zo inricht, dat je binnen een straal van maximaal 25 kilometer dicht bij huis kunt blijven, dan vorm je natuurlijk ook een geringere belasting voor het milieu en het klimaat. Dan komen efficiëntie en zorg voor je omgeving als vanzelf bij elkaar.”

Goede chauffeurs

Dat de nieuwe Scania een 580 pk sterke V8-motor kreeg, is  volgens Van Leeuwen helemaal op wens van zijn chauffeur. “Die vind dat er maar een échte Scania is: met acht cilinders. Mogelijk is 580 pk wat aan de ruime kant maar we rijden altijd met een aanhangwagen. Daarbij is hij Euro 6d en met onze geringe kilometrage doen we er lang mee. Bovendien, een goede chauffeur houd je graag binnen je bedrijf want vind maar eens snel een nieuwe.” Waarmee Van Leeuwen een van zijn onderliggende zorgen aansnijdt. “Het is steeds moeilijker om goede chauffeurs te vinden en te houden. Het begint natuurlijk met een goede beloning. Maar als ook de aanschaf van een Scania daarbij helpt, weet ik wat ik moet doen.“