Veiligheidssystemen testen op het circuit met Mercedes-Benz Trucks

‹ Terug naar overzicht

Assistentiesystemen hebben in vrachtauto’s intussen een belangrijke rol. Ze helpen om het rijden comfortabeler en veiliger te maken. We krijgen de kans de belangrijkste veiligheidssystemen van Mercedes-Benz Trucks te testen tijdens een Safety Experience op het RDW-testcircuit in Lelystad. Al hopen we die systemen natuurlijk nooit in het echt te hoeven gebruiken.

 

Tekst: Eline de Vries | Foto’s: Mercedes-Benz Trucks Nederland

Je ziet steeds meer assistentiesystemen in vrachtauto’s. Sommige zijn verplicht, zoals de noodremassistent (AEBS), andere zijn optioneel. Zie het als een extra paar ogen op de weg: de systemen kijken mee wat er in en rondom je truck gebeurt en grijpen in waar nodig. Net als andere fabrikanten, wil Mercedes-Benz Trucks het wegverkeer zo veilig mogelijk maken. Het doel van het gebruik van veiligheids-assistentiesystemen is om zo (zware) ongevallen te voorkomen.

Remmen op glad wegdek

Om in de sfeer te komen van het doel van de Safety Experience, beginnen we met een remproef op nat wegdek. Met 15 km/u rijden we de Actros van een helling naar beneden, om op een bepaald punt volop te remmen. De truck komt, met ingrijpen van ABS, een aantal meter verder tot stilstand. We doen de proef nog een keer, maar nu met 30 km/u. Het verschil is groot, de remweg is flink toegenomen! En dan is dit nog op lage snelheid en met losse trekker…

Hoe maakt een Mercedes-Benz Actros een noodstop? 

Het eerste systeem om aan de tand te voelen, is Active Brake Assist van de vijfde generatie (ABA 5). Deze noodremassistent is standaard aanwezig op de nieuwe Actros. Het systeem ziet stilstaande of bewegende objecten en maakt een noodstop als dat moet. En, bij snelheden tot 50 km/u ziet het nu ook bewegende voetgangers, zoals overstekende personen of mensen die op de rijbaan lopen. Op de kombaan van het circuit rijdt onze demochauffeur met ingeschakelde cruisecontrol en volle snelheid op een stilstaande opblaasauto af. Zelf zouden we nu al lang remmen, maar hij grijpt hij bewust niet in om te laten zien wat het systeem doet. Een geluidssignaal galmt door de speakers en op het display knippert een waarschuwing. De alarmlichten gaan aan. Hoe dichter we bij het object komen, hoe harder en sneller de waarschuwingssignalen en hoe meer de truck afremt. Tot we op maar een klein stuk van de auto met een heftige automatische remingreep volledig stilstaan. Het is even schrikken, maar de auto voor ons is nog heel.

Rechts afslaan – of toch niet?

We gaan door op de kombaan voor een demonstratie van dodehoekassistent Active Sideguard Assist. Bij het inhalen van een auto zien we in de rechter monitor van de Mirror Cam (spiegelcamera, EdV) een geel knipperende driehoek: er rijdt een voertuig naast ons. Wanneer de demochauffeur terug naar de rechterbaan wil, waarschuwt een geluid en driftig knipperend rood geworden driehoek in de monitor dat de auto nog steeds naast ons rijdt. Iets verder doorrijden, dus. Hulplijnen in de monitor geven aan wanneer de ruimte rechts naast ons vrij is om uiteindelijk terug te gaan naar de rechterbaan.

En er is meer. Mercedes-Benz heeft nu ook een automatische remfunctie op deze dodehoekassistent, waarmee dodehoek-ongevallen zoveel mogelijk moeten worden voorkomen. Het waarschuwt voor bewegende voetgangers of fietsers aan de rechterkant én kan ingrijpen bij een rijsnelheid tot 20 km/u. Dat willen we zien! We rijden rustig om rechts af te slaan. Weer zijn daar de waarschuwingssignalen, maar de demochauffeur 

zet door en stuurt in. Ineens staan we stil; het systeem heeft op tijd ingegrepen. De persoon rechts naast onze vrachtwagen wandelt verder en wij slaan af zodra hij ons voorbij is.

Stabiel bij een uitwijkmanoeuvre

Een span met zijwielen staat klaar voor de demonstratie van Stability Control Assist. Dit systeem zorgt ervoor dat de vrachtwagen bestuurbaar blijft en de juiste tractie heeft in kritieke rijsituaties, bijvoorbeeld bij plotselinge uitwijkmanoeuvres of wanneer een bocht wordt gereden met te hoge snelheid. 

Standaard is de stabiliteitsassistent ingeschakeld, maar tijdens de eerste ronde zetten we dit uit via de knop linksonder in het bedieningspaneel (het icoon van een slippende truck en de letters ‘off’). Na een scherpe stuurbeweging van de demochauffeur wordt onze truck zo instabiel, dat we bijna kantelen. Gelukkig vangen de zijwielen ons op. 

Dit artikel krijg je cadeau van Routiers.
Voortaan alles lezen? Neem dan een abonnement! 

In de tweede ronde is Stability Control Assist ingeschakeld. In de manoeuvre merkt het systeem dat onze vrachtwagen afwijkt van de richting die wij op willen. De truck neemt gas terug en stabiliseert de combinatie, zonder dat we slingeren, kantelen of scharen. 

Het rijden uit handen geven

Terug naar de kombaan. Er is nog één systeem dat we kunnen testen en dat is de tweede generatie Active Drive Assist (ADA 2). Door dit systeem kan de truck automatisch de afstand tot de voorligger houden, snelheid regelen en zelfs sturen in bepaalde omstandigheden. 

We rijden op snelheid als de demochauffeur ineens zijn handen van het stuur haalt. De truck heeft de wegmarkering herkent en kan nu zelf binnen de lijnen sturen. Zonder moeite stuurt de Actros ons over de rijbaan. Na ongeveer vijftien seconden horen we een waarschuwingssignaal. Een melding verschijnt in het display met het verzoek het stuur vast te houden. De demochauffeur doet dit niet, om Emergency Stop Assist te demonstreren. De geluidssignalen worden heftiger, maar onze chauffeur reageert er niet op. Rustig afremmend zet de truck zichzelf stil op de weg met de alarmlichten aan. Een mogelijk drama is voorkomen en andere weggebruikers weten dat er iets aan de hand is.

De chauffeur is onmisbaar

We zijn met de neus op de feiten gedrukt dat het rijden met een vrachtauto risico’s met zich meebrengt, zeker met een (geladen) combinatie en bij bijzondere verkeers- en weersomstandigheden. Het is goed om te ervaren hoe verschillende assistentiesystemen ondersteunen in cruciale situaties. Maar de chauffeur blijft onmisbaar en verantwoordelijk voor het houden van een veilige afstand, de snelheid en het op tijd remmen.