Van der Mark koopt Scania R520 XT

‹ Terug naar overzicht

Ter vervanging van een van zijn voertuigen heeft Handelsonderneming Patrick van der Mark een nieuwe Scania R520 met de nieuwe SCR-only V8-motor aangeschaft. Als noviteit bestelde Patrick de rondom luchtgeveerde 6×2-bakwagen in een XT-uitvoering.

Handelsonderneming Patrick van der Mark ontleent zijn bekendheid voor een belangrijk deel aan zijn luxe uitgevoerde wagenpark met fantastisch spuitwerk. Daarmee heeft het bedrijf al vaak prijzen gewonnen. Wie het bedrijf niet kent: Van der Mark rijdt onder meer mest, houtsnippers, groenafval, en in de recycling materiaal van bijvoorbeeld landbouwplastic en gipsafval.

‘XT past bij spanningsveld’

Die verfijning aan de ene kant en het zware doorgaans niet echt schone werk wat er mee gedaan wordt, zorgt daarbij voor een zeker spanningsveld en daar past de gekozen XT-uitvoering prima bij, vindt eigenaar Patrick van der Mark. “Ik vond de stoere look van de XT, zoals de zwaar uitgevoerde prominente bumper, wel wat hebben”, verklaart Van der Mark. “Maar inderdaad, de XT is afwijkend van wat men van ons gewend is. We moeten nog zien hoe we het spuitwerk dat op de weg toch ons visitekaartje is, gaan doortrekken op deze auto. Maar ik ben ervan overtuigd dat Van Winkoop in Ermelo daar een oplossing voor heeft. Hij geldt niet voor niets als de beste truckspuiter van Nederland.”

Tevreden chauffeurs

De verdere uitvoering is wel helemaal zoals men dat van Van der Mark gewend is. “Je moet je chauffeurs een beetje tevreden houden”, grinnikt hij. Goed kans dat dat ook deze keer gaat lukken. De chauffeur op de nieuwe V8 heeft naast het standaard al zeer uitgebreide V8-pakket ook nog de beschikking over het Lighting-pakket met onder meer ledverlichting. Verder koos Van der Mark voor het Comfortpakket met onder andere de premiumchauffeursstoel met leren bekleding, ventilatie en verwarming. Het premium Scania-multimediasysteem met het 7 inch-navigatiescherm en DAB+-radio maken het verder af. Ook liet Van der Mark nog een magnetron, een omvormer en een standkoeling monteren. “Dat laatste is wel heel fijn. Onze jongens zijn gemiddeld drie nachten van huis en als je dan zo’n zomer als deze hebt, blijf je toch fit.”

Brandstofverbruik

“Wij maken op boerenerven veel PTO-uren met de kraan en rijden veel korte stukken op secondaire wegen. Wat dat voor het brandstofverbruik betekent, kun je raden. Dat is ook niet het grootste aandachtspunt bij ons. Ik vind de trekkracht van een 520 pk V8, met een koppel van 2.700 Nm, veel belangrijker. Dat vermogen is in ons vak niet overbodig. Wij rijden 80 procent van de tijd met de volle 50 ton en je wilt niet dat je op de helling meteen een hele file achter je hebt,” meent Van der Mark. “Toch ben ik wel benieuwd wat deze SCR-V8-motor gaat presteren. We hebben deze auto, anders dan gebruikelijk bij ons, op een onderhoudscontract gezet. Eens kijken of dat over de zeven jaar die wij gemiddeld met een truck doen, voordeel brengt.”