vorig jaar werd gelanceerd. De nieuwe systemen en uitvoeringen maken de TGX, TGS, TGM en TGL volgens de fabrikant nog veiliger en gebruiksvriendelijker, maar ook efficiënter en digitaler. MAN OptiView, MAN CruiseAssist, over-the-airupdates met MAN Now en nieuwe digitale diensten komen tussen nu en begin 2022 op de markt. Deze features moeten chauffeurs en transportbedrijven blijvende voordelen bieden in de dagelijkse werkzaamheden."/>

Trucks van MAN nu ook met camera’s in plaats van spiegels

‹ Terug naar overzicht

MAN introduceert nieuwe productfeatures voor zijn TG-truckgeneratie die vorig jaar werd gelanceerd. De nieuwe systemen en uitvoeringen maken de TGX, TGS, TGM en TGL volgens de fabrikant nog veiliger en gebruiksvriendelijker, maar ook efficiënter en digitaler. MAN OptiView, MAN CruiseAssist, over-the-airupdates met MAN Now en nieuwe digitale diensten komen tussen nu en begin 2022 op de markt. Deze features moeten chauffeurs en transportbedrijven blijvende voordelen bieden in de dagelijkse werkzaamheden.

MAN OptiView komt beschikbaar voor alle vrachtwagens. Het nieuwe, optionele spiegelvervangingssysteem is vanaf oktober te bestellen en werkt uitsluitend met camera’s en vervangt ook de frontspiegel en trottoirspiegel. De in totaal vijf camera’s laten zien wat er rondom de vrachtwagen gebeurt op twee grote hogeresolutieschermen op de A-stijlen en op het display van het mediasysteem. De chauffeur kan kiezen uit verschillende zichtopties, die stuk voor stuk de dode hoek elimineren, het zicht verbeteren en daarmee de veiligheid voor de andere weggebruikers aanzienlijk verhogen. Ook de TurnAssist en LCS-functies zijn in het displayconcept geïntegreerd.

MAN gaat verder digitaal

Daarnaast introduceert de Duitse vrachtwagenfabrikant een uitgebreide reeks over-the-air feature-updates en nieuwe functies op de gratis MAN Driver App, die ook moeten bijdragen aan de totale efficiëntie. MAN Perform, de tool voor het analyseren van de performance van chauffeurs en voertuigen, wordt eveneens geüpgraded tussen nu en begin 2022, met nieuwe functies. Hiertoe behoren geautomatiseerde voertuig-en chauffeursrapporten en het inzicht in het gebruik van de aanwezige veiligheids- en assistentiesystemen. 

Het digitale onderhoudsbeheersysteem MAN ServiceCare, dat in deze nieuwe uitbreidingsfase als interface fungeert voor de analyse en overdracht van voertuiggegevens naar de MAN-dealer, biedt volgens de fabrikant ook een groot voordeel in de vorm van een verbeterde uptime van de voertuigen. Het ServiceCare Center zorgt ervoor dat er tijdig contact wordt opgenomen met de klant als er een storing optreedt aan het voertuig – voordat deze storing tot een defect leidt.

Meer veiligheid onderweg

De nieuwe assistent LCCPA voor het vermijden van botsingen zorgt voor meer veiligheid bij het wisselen van rijstrook. Als uitbreiding van het vorige waarschuwingssysteem, LCS, voor rijstrookverandering, grijpt de assistent in door tegen te sturen als er een aanrijding dreigt. De nieuwe MAN CruiseAssist-functie biedt een andere vorm van elektronische rijassistentie. Deze kan worden gebruikt om de TGX en TGS zelfstandig te sturen, af te remmen en te versnellen in het verkeer op de snelweg, zelfs in geval van files. Hoewel de chauffeur altijd de handen aan het stuur moet houden, neemt het systeem hem of haar veel werk uit handen en biedt het aanzienlijke veiligheidsvoordelen. Beide systemen zijn vanaf juli beschikbaar voor de TGX en TGS. De LCS-assistent voor het vermijden van botsingen bij het veranderen van rijstrook, die al beschikbaar waren voor de TGX en TGS, kan vanaf oktober worden besteld voor de TGM.

Extra brandstofbesparing

Op het vlak van efficiëntie gaat de nieuwe MAN-truckgeneratie, die met brandstofbesparingen tot 8,2 procent ten opzichte van de vorige generatie al heel zuinig is, nog een stapje verder, meldt de truckfabrikant. De nieuwe, dynamische koppelaanpassingsfunctie en de extra toerentalverlaging bij EfficientRol zorgen voor een verdere reductie van het brandstofverbruik. In combinatie met de lichte en efficiënte MAN TipMatic 12-versnellingsbak – die nu ook in de standaard 4×2-trekkers wordt toegepast – en de verbeterde aerodynamica door het ontbreken van alle buitenspiegels en de komst van een nieuwe brandstofbesparende zonnekap voor de TGX GM- en GX-cabines, kan met de 430 tot 510 pk D26-motorserie in het internationale langeafstandstransport een extra brandstofbesparing tot 3,7 procent worden gerealiseerd.