Sectorinstituut lanceert Dag van de Vrachtwagenchauffeur

‹ Terug naar overzicht

Sectorinstituut Transport en Logistiek lanceert samen met werkgeversorganisaties TLN en VVT en vakbonden FNV en CNV de Dag van de Vrachtwagenchauffeur, om waardering en aandacht voor dit beroep te verhogen. Op 12 december staat de eerste Dag van de Vrachtwagenchauffeur op de rit.

Met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur willen de organisaties een traditie in gang zetten om chauffeurs in een welverdiend zonnetje te zetten en tegelijkertijd de aantrekkingskracht van het beroep vergroten. “Chauffeurs verdienen meer waardering dan ze in de praktijk krijgen”, zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. ‘Met de lancering van de Dag van de Vrachtwagenchauffeur vragen we daarom aandacht voor dit fantastische vak en voor de onmisbare bijdrage die onze beroepschauffeurs leveren’. In de woorden van Willem Dijkhuizen, bestuurder bij FNV: “Waardering voor de vrachtwagenchauffeurs houdt de gehele logistieke sector gezond. Daar mogen we met z’n allen wel even bij stilstaan, terwijl zij meters maken.” Waardering is volgens hem de sleutel tot meer werkplezier en inzet. “Daarnaast is een bedankje voor de chauffeurs een logische, maar helaas soms vergeten uiting van goed werkgeverschap.”

Sector van betekenis

De sector telt bijna 153.000 werknemers, waarvan 87.050 chauffeurs. Het aantal vacatures voor chauffeurs blijft hoog en de arbeidsmarkt krap. “Chauffeur is een fantastisch beroep en een droombaan voor velen’, concludeert Post, op basis van een tevredenheidsonderzoek onder TON-lezerspanel. “Je ervaart vrijheid, komt op veel verschillende plekken, werkt zelfstandig en hebt veel contact met mensen. Tegelijkertijd hebben de chauffeurs het gevoel almaar minder waardering voor hun werk te krijgen. Iedereen in de keten is druk. Bij het laadadres hebben ze het druk, bij het losadres ook, de snelwegen zitten overvol, en dan is de chauffeur vaak de gebeten hond.” Met het lanceren van een jaarlijkse Dag van de Vrachtwagenchauffeur willen de sociale partners tegenwicht bieden. Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek: “12 december wordt hopelijk het begin van een mooie traditie.”

Start PR op Truckstar Festival

De Dag van de Vrachtwagenchauffeur wordt mede uitgevoerd door chauffeursmagazine Truckstar. Op het komende Truckstar Festival in Assen zal het startsein worden gegeven voor de uitgebreide publiciteitscampagne rondom deze dag.

Deelnemende bedrijven

Een aantal bedrijven heeft inmiddels toegezegd de Dag van de Vrachtwagenchauffeur te ondersteunen. Dit zijn: BP, Albert Heijn, Jumbo, TVM, Randstad, Mercedes, Scania, Etos en Gall & Gall. Op 12 december zetten zij chauffeurs in het zonnetje in hun distributiecentra, supermarkten, benzinestations of anderszins. Dat doen ze in hun communicatie én met acties om de chauffeurs een mooi verhaal voor thuis mee te geven. “Chauffeur is een vak en waardering daarvoor telt”, zegt De Vries. “Daarom is het belangrijk dat bedrijven en mensen om de chauffeur heen zeggen: Bedankt.”

Ondersteuning campagne

De campagne om de chauffeurs te waarderen én hun onmisbaarheid in de Nederlandse maatschappij te onderkennen is geïnitieerd door werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en Truckstar en is mede mogelijk dankzij een financiële bijdrage van SOOB.

Leuke actie

De Vries: “We vertrouwen erop dat veel organisaties die met chauffeurs te maken hebben meedoen. En hun waardering voor de chauffeurs willen tonen.” Bedrijven of organisaties die hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs willen uitdragen en positief in beeld willen komen met een leuke actie kunnen dit melden via de website www.dagvandevrachtwagenchauffeur.nl. Ook kan daar later een gratis promotiepakket worden aangevraagd.