‘Scania S450 is een wereld van verschil’

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Niels van ’t Gein, chauffeur bij Dinant van Iterson, rijdt op een gloednieuwe Scania S450 6×2*4 met een gestuurde hefbare naloopas. Hij vindt zelf ‘dat hij niet mag klagen’. En dat terwijl hij van een R500 V8 komt, waarmee hij in tien jaar tijd probleemloos 2 miljoen km mee heeft gereden.

“Stiekem mis ik die twee extra cilinders van mijn oude 500 nog wel een beetje”, erkent Niels. “Maar verder is het een wereld van verschil tussen de vorige en deze cabine. Wat een luxe! En qua trekkracht moet ik eerlijk bekennen dat er eigenlijk geen verschil is tussen de inmiddels twaalf jaar oude V8 en deze moderne 450 SCR-only zescilinder. Ik begrijp dat Dinant ervoor gekozen heeft. Want we hebben al een 450 rijden die ook een stuk gunstiger verbruik heeft dan ‘mijn’ oude V8.”

Geen afscheid van oude Scania

Dat authentieke V8-gevoel zit ook nog wel een beetje bij Niels’ baas. Dinant van Iterson: “We hebben deze S450 omdat het na 2 miljoen km gewoon tijd werd voor een nieuwe. Hoewel Niels eigenlijk helemaal niet uit die V8 wilde en er eigenlijk nooit iets serieus mee heeft gehad of schade heeft gereden. Ik begrijp dat wel, want zelf heb ik die V8 niet mee ingeruild. Hij staat nu in de loods en ik kan daar toch maar slecht een besluit over nemen.”

Herkenbaar uiterlijk

De nieuwe S450 is wel een echte Van Iterson-truck geworden. En dat komt niet alleen door de karakteristieke geel-blauwe kleurstelling en het in de kleur meegespoten chassis. “Ik wilde eigenlijk een hypermoderne auto combineren met dat authentieke transportgevoel van vroeger. Dat zag ik het beste bij elkaar komen door de lagere versie van de S-cabine te nemen. Die ziet er stoer uit. We namen hem zonder spoilers en combineerde dat met staande officieel aangesloten rvs-uitlaten. Die zijn dan vanaf de zijkant goed zichtbaar en steken mooi boven de cabine uit. Dan nog een bullbar met vier lampen, een lichtbak en twee officiële Michelinpoppen en dan is het af. Naar die Michelinuitingen, uiteraard mét verlichting, was het wel even zoeken”, meldt Dinant. “Want ik wilde alleen de originele en in nieuwstaat. Die zijn inmiddels schaars.”

Dinant van Iterson

Dinant van Iterson heeft zijn basis in Alphen aan de Maas en rijdt met vier voertuigen geconditioneerde goederen op zowel binnenland als op Noorwegen. “Ik bestel altijd drieassers met een gestuurde hefbare naloopas omdat dat die mooi kort draaien. Die derde as hebben we nodig omdat we in Nederland altijd rond de 50 ton rijden en zeker ook gezien de weeglussen aan de veilige kant willen zitten. Daarnaast heb ik voor deze Scania voor het eerst een contract afgesloten alleen voor het gewone onderhoud van de auto, dus niet voor de slijtdelen. Ik wil eens zien hoe dat uitpakt.”

‹ Terug naar overzicht