Robert van Herk rijdt de Mooiste Truck van Nederland

‹ Terug naar overzicht

De Mooiste Truck van Nederland voor 2022 is de Scania R650 van Robert van Herk uit Zoelen (Gelderland). Tijdens de verkiezing van de Mooiste Truck van Nederland besloot de jury unaniem dat de Scania van Van Herk de mooiste is.

De truck werd gekozen uit 24 trucks die waren genomineerd door de lezers van het chauffeursmagazine Truckstar. Duizenden truckliefhebbers volgden de uitreiking op het TT-Circuit van Assen, en ook op afstand via een livestream op Facebook. De videoweergave van het spektakel is meer dan 80.000 keer weergegeven.

Een jaar lang de mooiste truck

Robert van Herk, die samen met zijn vader Peter een planten- en bloemenexportbedrijf runt, is de vaste chauffeur op de winnende Scania. Zijn truck is een LZV, dus een lang en zwaar voertuig met een lengte van 25,25 meter. Zijn vader en hij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in de combinatie die een jaar lang de titel ‘Mooiste Truck van Nederland’ mag voeren.

Wow-factor

De  jury had veel moeite met het bepalen wie de uiteindelijke winnaar moest worden. De juryleden letten op zaken als interieur, spuitwerk en opbouw, maar de meeste deelnemende trucks zijn op deze punten tot in de perfectie geprepareerd. De uiteindelijke doorslag gaf de wow-factor: de indruk die de truck maakt als hij uit de verte komt aanrijden. Hij moet dan in één keer het gevoel geven dat er een heel bijzondere truck aankomt. Bij de Scania van Van Herk is dat zonder meer het geval.

Vorig jaar was het ook een Scania die er met de prijs vandoor ging, namelijk die van Robert van der Linden van Robert van der Linden Transport.

Het Truckstar Festival vierde eigenlijk al in 2020 haar veertigjarig jubileum, maar moest dat door corona tot dit jaar uitstellen. In de veertig jaar sinds 1980 is er veel veranderd in de sector. Niet alleen in de vrachtauto’s, wat wel blijkt uit de op het festivalterrein opgestelde klassieke vrachtauto’s. Zo is het aantal trucks in die periode met 42 procent gestegen, vooral door de groei van het aantal trekkers. In 1980 was 25 procent van de huidige chauffeurs nog niet geboren. En oh ja, in 1980 kostte een liter diesel omgerekend 47 eurocent! (Foto’s: Robert van Leewen)