Nieuwe serie Scania op tijd voor de aantrekkende bouw

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Voor sommige chauffeurs gaat er niets boven een Scania. Zij boffen, want sinds een paar jaar timmert Scania ook volop aan de weg met zijn bouwvoertuigen. Met de komst van de XT is die serie helemaal in het nieuw gestoken.

Uitvoeringsvarianten

De XT-uitvoering is beschikbaar voor alle cabine-varianten van de P-, G-, R- and S-series, ongeacht de motorisering. Specifiek voor de bouwvoertuigen zijn de multi-asser configuraties. In de aandrijving en overbrengingen daarvan heeft de fabrikant mogelijkheden gevonden om weerstanden te verminderen en zo brandstof te besparen, zonder dat dit ten koste gaat van de rijeigenschappen.

Heavy duty

Zonder meer kenmerkend voor de XT-serie is de zware heavy duty bumper die het voertuig zijn robuuste uitstraling geeft. Het centraal geplaatste trekoog daarin is goed voor een trekgewicht van 40 ton. Allerlei XT-opties kunnen bijdragen aan comfortabeler en prettiger werken. Tegelijk zijn de kansen op schade en uitval zo klein mogelijk gemaakt. Daarbij passen de stevige spiegelbehuizingen en de koplampglazen die door roosters worden beschermd. Via een apart te bestellen trede direct achter het portier kan de chauffeur eenvoudig in zijn laadbaak kijken naar zijn lading. In de cabine boven het portier zit hiervoor een beugel, net als buiten op de cabine waaraan de chauffeur zich doorlopend stevig kan vasthouden. Zo kan ook de ouder wordende chauffeur dit klimwerk zo makkelijk en veilig mogelijk uitvoeren.

Koppeling op verzoek

Scania verraste door weer een koppelingspedaal te kunnen leveren. Geen driepedaals OptiCruise, maar een ‘Clutch on Demand’. Voor heel specifieke toepassingen kan het prettig zijn om de chauffeur toch meer invloed te geven op de verhouding tussen motortoerental en rijsnelheid. Als voorbeeld noemde Scania een vrachtwagen met haakarmsysteem. De nieuwe bouwvoertuigen zijn inmiddels leverbaar (foto’s: Scania). [Lees het gehele artikel in ROUTIERS 5-2017]

‹ Terug naar overzicht