"/>

Michel Kramer ziet Abraham in nieuwe Scania met ‘motivatie-pk’s’

‹ Terug naar overzicht

Michel Kramer uit Hellevoetsluis reed afgelopen week de eerste meters met zijn nieuwe Scania 770S als rondom luchtgeveerde 8×2-bakwagen en de sterkste V8-motor op de markt. “Ik heb hem echt gekocht om ons als bedrijf eens te verwennen. Ik ben net 50 geworden en dit is dus onze Abraham-auto”, aldus de V8-liefhebber.  

Michel Kramer gaat altijd voor Scania’s met een V8. Zijn andere twee voertuigen zijn ook uitgerust met Scania’s 16 liter-motor. “Maar dat zijn trekkers, dit is een bakwagen met een gestuurde voor- en naloopas”, vertelt Michel. “Dat komt omdat we deze auto in combinatie met een dolly en een vijfassig Broshuis-chassis gaan inzetten als lzv in de containers. Want dat is ons werk. Wij rijden hoofdzakelijk nationaal containers uit de Rotterdamse haven het land in en volle containers voor de export weer terug naar de haven. Daarvoor hebben we bij een van onze klanten zelfs een kleine stradle carrier staan zodat we zelf op en af kunnen zetten. De installatie weegt ook meteen zodat we rederijen het juiste aantal kilo’s kunnen opgeven. Dat is weer van belang in verband met het laadschema van de boot.”

Boot dwars in Suezkanaal

Michel zegt geen last te hebben van de coronapandemie. “Het was bij ons altijd al druk en het wordt alleen maar drukker. Alleen toen die boot dwars in het Suezkanaal lag, hadden wij naderhand plotseling een reuzenpiek. Daar hebben we ons best gedaan, zoals we altijd iedereen proberen te helpen. Maar ondanks dat wij eigenlijk nooit nee zeggen, gold toen toch ook voor ons dat onze bestaande klanten vóór gingen op incidenteel werk.”

Scania met V8

De drie voertuigen van Kramers bedrijf rijden tussen de 80.000 en 100.000 kilometer per jaar. “Slapen doen we nooit in de auto’s en 770 pk heb je natuurlijk niet nodig in dit werk. Dat zijn zeg maar pure liefhebberij en motivatie-pk’s. Want met een keertje de Van Brienenoordbrug op hebben we het wel gehad. Maar ik vind die V8-techniek gewoon mooi, maar ik mis toch wel de echte roffel. Maar verder? Ik adem gewoon transport en Scania is al 28 jaar mijn merk. Bij mij moet een auto zowel mooi als heel functioneel zijn. Je kunt het zo gek maken als je wilt: dat is een kwestie van geld. Maar ik heb als principe dat we er ons brood mee moeten verdienen. Het kan een verstandig besluit zijn om een auto voor een deel te financieren. Maar voor de extra’s wil ik echt niet moeten lenen. Daarbij kun je bij Scania genoeg opties af fabriek aanvinken. Maar een S-cabine is al heel compleet. Dus afgezien van een standairco en het King of the Road-pakket en wat betere stoelen en zo hebben we niet eens veel gedaan. Ja, ik heb er andere gordijnen ingezet; puur voor het mooi want veel zullen we die niet nodig hebben.”

Elf aslijnen

Het functionele komt goed naar voren bij de asconfiguratie. “Hiervoor reden we een lzv in een B-double-samenstelling. Maar die kwam enorm binnendoor zetten. Dat wilde ik minder hebben en ik moet zeggen dat deze truck met zijn drie sturende assen veel beter binnen de lijnen blijft. Want met in totaal elf aslijnen onder je truck gebeurt er wel wat. Daarvan kan ik er als ik leeg ben overigens zeven omhoogtrekken en dan stuurt het weer heel anders.”

“Toch zal ik niet veel op deze auto rijden”, stelt Michel iets teleurgesteld vast. “Ik ben meer de vliegende kiep binnen het bedrijf dus komt er gewoon een vaste chauffeur op. Die gun ik het echt. Maar evengoed vind ik het een prachtig verjaardagscadeau.”

Lees ook: Eerste Scania 770S V8 voor bergingsbedrijf Hendriks