"/>

MAN versnelt transformatie naar emissievrije aandrijvingen

‹ Terug naar overzicht

MAN Truck & Bus versnelt de transformatie naar emissievrije bedrijfswagens. De productie van e-trucks in München staat nu al gepland voor begin 2024, met aansluitend de levering van de eerste tweehonderd trucks. Dat is bijna een jaar eerder dan de oorspronkelijke planning. 

MAN presenteerde in Neurenberg voor het eerst een nagenoeg productierijp prototype van de nieuwe e-truck. “Bij het versnellen van de transformatie ligt onze focus duidelijk op batterijelektrische aandrijvingen”, verklaart Alexander Vlaskamp, ceo van MAN Truck & Bus. “Die vormen de basis voor onze heavy-duty e-trucks die we vanaf 2024 op de markt brengen. Pas als er ruim na 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is plus de bijbehorende infrastructuur, verwachten we H2-trucks voor specifieke toepassingen in te zetten.”

De eerste tweehonderd e-trucks van MAN

Vlaskamp kondigt ook aan dat begin 2024 de eerste tweehonderd e-trucks zullen worden gebouwd. De batterijelektrische trucks rollen dan van de productielijn in de belangrijkste e-mobilityfabriek van MAN in München. Daarnaast moet de toegevoegde waarde voor batterijelektrische bedrijfswagens verder worden vergroot via de in-houseassemblage van accupakketten.

High-performance laadnetwerk in Europa

Tevens blijft ook de ontwikkeling van een laadinfrastructuur een belangrijke voorwaarde voor de transformatie van de transportsector. Politieke steun is daarbij onontbeerlijk. Ook de Traton Groep, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, levert hieraan een bijdrage. Zij gaat via een joint venture (Joint Venture Agreement High-Performance Charging Network | Traton) een bijdrage leveren aan het opzetten van een high-performance laadnetwerk in Europa.

Ontwikkeling waterstoftruck

Naast het versnellen van de opmars van elektromobiliteit intensiveert MAN tevens zijn onderzoek naar waterstofaandrijving. Daartoe hebben de Beierse minister-president Markus Söder en de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger afgelopen week een financieringstoezegging van € 8,5 miljoen gepresenteerd voor het project ‘Bayernflotte’ – ’Beierse Vloot’. In dit project ontwikkelt MAN samen met zijn industriële partners Bosch, Faurecia en ZF een brandstofceltruck. Medio 2024 worden vijf van deze waterstofaangedreven brandstofceltrucks aan Beijerse transporteurs geleverd, die ze vervolgens een jaar lang in de praktijk gaan testen. Met het financieringsbesluit van de deelstaat Beieren komt het project nu in een stroomversnelling.

Lees ook: MAN TGX International Truck of the Year 2021