Elektrische vrachtwagen voor vervoer betonproducten: ‘De actieradius voldoet’

‹ Terug naar overzicht

Voor het vervoer van ruwbouwbetonproducten gaat Combex Bouwlogistiek eind dit jaar een Volvo FMX Electric inzetten. Doorslaggevend in het besluit om een elektrische vrachtwagen te gaan inzetten, was het gegeven dat deze nu ook voor zwaardere toepassingen kan worden gebruikt. Combex wil hiermee samen met IJB Groep een nieuwe stap zetten in de beperking van uitstoot van schadelijke stoffen binnen de bouwlogistiek.

De elektrische vrachtwagen zal door Combex worden ingezet voor het vervoer van heipalen en andere prefabfunderingsproducten. De inzet van de Volvo FMX Electric is onderdeel van het partnership tussen Combex en IJB Groep, specialist in de productie van prefabbetonproducten. De Volvo FMX 6×2 Electric gaat rijden vanaf de productielocaties van IJB Groep in Lemmer, Kampen en Lelystad en in een straal van 150 kilometer rond de fabriek zijn vracht vervoeren.

Actieradius elektrische vrachtwagen

Een van de voorwaarden van Combex was dat de inzet van een elektrische truck gelijk zou zijn aan die van een dieselaangedreven vrachtwagen. “Met de actieradius van de Volvo FMX Electric blijken we een groot deel van het leveringsgebied te kunnen bedienen”, vertelt Frank van Kerkhof, algemeen directeur bij Combex. “Dit maakt de inzet gelijk aan die van een truck op diesel. Dat was echt een voorwaarde voor ons. De inzet moet gelijk zijn wat betreft mogelijkheden met minimale aanpassingen aan de dagelijkse operatie, zowel op de fabriek als ook voor de vervoerder.”

Het opladen wordt verzorgd door laadfaciliteiten voor AC-laden op het terrein van IJB Groep. Ook wordt daar een snellaadstation gerealiseerd voor DC-laden. Tijdens een van de verplichte rustpauzes van de chauffeur kan de truck worden bijgeladen waarmee de totale actieradius toeneemt en de vrachtwagen voldoende kilometers kan maken voor de dagelijkse inzet.

Volvo FMX Electric past in dagelijkse inzet

Duurzaamheid is in de bouwsector een steeds hardere eis, maar moet wel haalbaar zijn. “Wij willen natuurlijk een actieve bijdrage leveren aan de transitie waar de (bouw)vervoersector voor staat”, zegt Van Kerkhof. “Het moet echter wel uitvoerbaar zijn. Wij denken dat met de specificaties van de nieuwe Volvo FMX Electric het moment is gekomen dat de truck past in de dagelijkse inzet en daarmee een significante reductie van uitstoot genereert. Door dit project in het partnership met IJB Groep aan te gaan, is het een passend en haalbaar concept.”

Anne Span, adjunct-directeur van IJB Groep, onderschrijft dit. “De inzet van een volledig elektrische truck sluit naadloos aan op de maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering van de IJB Groep.”

Lees ook:
Active Grip Control nieuwe veiligheidsfuncties elektrische Volvo-trucks
Volvo Trucks introduceert een nieuwe veiligheidsfunctie voor elektrische vrachtwagens: Active Grip Control. Deze nieuwe technologie verbetert de stabiliteit, acceleratie en het remmen in gladde omstandigheden.