‘Elektrische truck heeft zelfde laadvermogen als een diesel, maar is uitstootvrij'

‹ Terug naar overzicht

H. van Wijk Transport heeft een Volvo FE Electric 6×2 met kipperopbouw en autolaadkraan in gebruik genomen. De volledig elektrisch aangedreven truck wordt ingezet voor het transport van bestrating en grondstoffen voor infraprojecten in Amsterdam. Dat Volvo Trucks de elektrische truck af fabriek produceert en levert, was voor H. van Wijk Transport de belangrijkste reden om voor de Volvo FE Electric te kiezen.

Het is voor H. van Wijk Transport uit Aalsmeer de eerste elektrische truck. “Sinds vijf jaar zijn we volop bezig met duurzaamheid”, zegt directeur-eigenaar Harry van Wijk. “Dat vinden we zelf belangrijk en ook opdrachtgevers vragen in aanbestedingen steeds vaker wat je als bedrijf doet aan duurzaamheid. Ook zien we dat steden toewerken naar strengere regels. Zo mogen er in Amsterdam vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije voertuigen rijden binnen de ring. Aangezien een groot deel van onze werkzaamheden zich daar afspeelt, is het als bedrijf zaak om daar bijtijds op te anticiperen.”

Elektrische truck af fabriek

De noodzakelijke vervanging van een truck was voor Van Wijk aanleiding om zich nu te oriënteren op een elektrische truck. De zoektocht naar een geschikte truck leidde Van Wijk naar de Volvo FE Electric. “Het is onze eerste Volvo-truck. Dat Volvo Trucks de elektrische vrachtwagen af fabriek levert is de belangrijkste reden om voor dit merk te kiezen. Wij hebben vertrouwen in deze oplossing en door met een OEM in zee te gaan, hebben we een vast aanspreekpunt en zijn we verzekerd van optimale service en ondersteuning.”

Actieradius voldoende voor een werkdag

De Volvo FE Electric (GVW 27 ton) is voorzien van een kipperopbouw en een elektrisch aangedreven negentien tonmeter Hiab-autolaadkraan. De truck gaat voornamelijk rijden in opdracht van zusterbedrijf H. van Wijk Infra, dat gespecialiseerd is in gww-projecten. Van Wijk: “Deze truck wordt volledig in Amsterdam ingezet voor het transport van onder andere bestratingsmateriaal en grondstoffen, zoals zand. De vrachtwagen biedt hetzelfde laadvermogen als onze dieseltrucks, maar is volledig uitstootvrij. We stationeren de truck bij een werf in Amsterdam, zodat we geen onnodige kilometers maken naar onze vestiging in Aalsmeer. We rijden gemiddeld 100 à 120 kilometer per dag in Amsterdam en de actieradius van de Volvo FE Electric is in principe voldoende voor een complete werkdag. Het is voor ons zaak om een balans te vinden tussen de actieradius en de inzet op locatie, want de autolaadkraan gebruikt ook accucapaciteit.”

Ideaal voor stop-en-go

De aandrijflijn van de Volvo FE Electric bestaat uit twee elektromotoren en een versnellingsbak met twee versnellingen. Het vermogen waarmee de truck wordt aangedreven, wordt gegenereerd door een elektromotor met een vermogen van 400 kW en een koppel van 850 Nm. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt gebruikt om de accu’s op te laden, waardoor de truck geschikt is voor inzet met veel stop-en-go.

De toekomst van H. van Wijk

De keuze voor de Volvo FE Electric past in de duurzaamheidsvisie van H. van Wijk Transport. “We lopen graag voorop als het gaat om duurzaamheid”, zegt Van Wijk. “We hebben al elektrisch aangedreven bedrijfswagens, shovels, minikranen en gereedschap en nu dus ook een elektrische truck. Dat geeft ons de mogelijkheid om ons gedegen voor te bereiden op de toekomst en te kijken wat de beste optie is voor ons werk.”