Drie Volvo FH-trucks treden in dienst bij Van Werven

‹ Terug naar overzicht

Van Werven, dienstverlener op het gebied van infra en recycling, voegt drie Volvo FH-trucks toe aan het wagenpark. Het bedrijf uit Oldebroek koos na een uitgebreide oriëntatie voor twee Volvo’s FH 460 10×4 TAG XL met een 17 tonmeter Palfinger Epsilon-autolaadkraan en één multi-inzetbare Volvo FH 500 8×2 met 65 tonmeter Hiab-autolaadkraan.

Het zijn de eerste Volvo-trucks voor Van Werven. “De twee Volvo’s FH 10×4 zetten we in voor het leggen van rijplaten”, zegt wagenparkbeheerder Martijn Meuleman van Van Werven. “Dankzij de TAG XL-asconfiguratie wordt een GVW van 49 ton behaald. Het feit dat Volvo deze totaaloplossing af fabriek levert, is wat ons betreft een groot pluspunt. Daardoor hebben we maar met één partij te maken voor alles wat met het chassis te maken heeft.” 

Volvo met afstandbediening

Naast de Palfinger Epsilon-autolaadkranen zijn de twee Volvo’s FH 10×4 voorzien van Drimote, een afstandsbedieningssysteem waarmee de truck op afstand kan worden bestuurd. “Daarmee kan de chauffeur de truck besturen terwijl hij op de kraan zit”, vertelt Meuleman. “Het feit dat Volvo dit systeem ook meteen kan integreren, zien wij als een belangrijk voordeel.”

Meer mogelijkheden met nieuwe truck

Met de nieuwe trucks denkt Van Werven zijn opdrachtgevers nog beter te kunnen bedienen. Meuleman: “Met de rijplatentrucks kunnen we bijvoorbeeld nu ook de breedste rijplaten van 3,45 meter breed vervoeren en zelf laden en lossen. De laadbak en de autolaadkraan zijn daar op aangepast. De laadbak, die door opbouwer HSE is geleverd, is voorzien van verschillende rongen en rongposities zodat alle verschillende rijplaten veilig vervoerd kunnen worden en de autolaadkraan heeft een extra brede klem.”

Lees verder onder de foto.

I-Shift met kruipversnellingen

Wendbaarheid was ook een belangrijke eis bij de oriëntatie. “De 10×4’s hebben een elektro/hydraulisch gestuurde naloopas zodat we op krappe locaties, zoals in stadscentra of op bouwplaatsen, optimaal kunnen manoeuvreren”, legt Meuleman uit. “Bovendien hebben we bij deze trucks gekozen voor de I-Shift-versnellingsbak met kruipversnellingen, zodat we op lage snelheid kunnen rijden.”

Multi-inzetbare Volvo FH

De Volvo FH 500 8×2 tridem met 65 tonmeter Hiab-autolaadkraan wordt ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden. “Alle technische mogelijkheden zijn uitgenut om er een multi-inzetbaar voertuig van te maken”, vertelt Meuleman. “We zetten deze truck onder meer in voor het vervoer van materialen voor de bouw, zoals opslagcontainers, bouwunits en draglineschotten, maar we kunnen er ook andere werkzaamheden mee doen. Zo is de truck ook geschikt voor het transport van zware machines met een dieplader.”

Ervaringen chauffeur

Chauffeur Jeffrey van den Berg is enthousiast over zijn nieuwe Volvo FH 500 8×2. “Het rijcomfort is wat mij betreft het grootste pluspunt. De truck is volledig luchtgeveerd, rijdt ontzettend soepel en vanuit de cabine heb ik uitstekend overzicht. Volvo Dynamic Steering is echt een grote vooruitgang, je kunt met je pink het stuur ronddraaien en krijgt meteen respons. Dat komt vooral goed van pas op plekken waar het krap manoeuvreren is, ook in combinatie met de elektro/hydraulisch gestuurde voor- en naloopas.”

Goede samenwerking

De trucks zijn afgeleverd door de Zwolse vestiging van Volvo Trucks-dealer Nijwa Groep. Meuleman: “Het zijn onze eerste Volvo-trucks en bij de configuratie komen heel wat zaken kijken. Nijwa heeft uitstekend meegedacht om de trucks precies te specificeren zoals wij ze willen hebben, inclusief de opbouw. De samenwerking is ons erg goed bevallen.”

Lees ook: Met de Volvo FH en FM naar Italië? Natuurlijk, gáán!