De Scania S-U-P-E-R is terug

‹ Terug naar overzicht

Scania heeft een compleet nieuwe aandrijflijn met een nieuwe 13 liter zes-in-lijn-motor ontwikkeld. Waarschijnlijk is dit ook meteen de laatste dieselmotor van het merk, maar dan wel “de allerbeste en meest efficiënte ooit”. Het is dus niet voor niets dat deze range de naam ‘Super’ meekrijgt. Scania belooft namelijk een brandstofbesparing van 8 procent. We zijn in Zweden om er meer over te horen én ermee te rijden.

 

Tekst: Eline de Vries | Foto’s: Scania Group, Eline de Vries

Een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen, terwijl de transportsector onderweg is naar uitstootvrij transport. Is dat logisch? Scania vindt van wel. Het merk wil vooroplopen als het gaat om duurzaamheid. En juist daarom heeft het de zescilindermotor en aandrijflijn nu vernieuwd. Want, de komende jaren zullen we dieseltrucks nog veel zien op de weg, vooral op de lange afstand. En vrachtauto’s met verbrandingsmotoren zullen voorlopig ook nog naar het verre buitenland geëxporteerd worden. ‘Dus dan moeten die maar zo zuinig en efficiënt mogelijk zijn’, dachten ze in Södertälje. 

Nieuwe aandrijflijn van Scania

Na de introductie van de nieuwe V8-motoren in 2020 is nu ook de zes-in-lijn aangepakt. In vijf jaar tijd is de hele aandrijflijn nieuw ontworpen. Hij is robuuster geworden en heeft een langere service-interval. Scania wil klanten de beste en meest efficiënte oplossing te bieden: een krachtige truck met een laag verbruik. Het uitgangspunt is daarbij een laag toerental met een hoog koppel. Tel daar een verbeterde verbranding, geoptimaliseerde emissiecontrole en verminderde interne wrijving bij op en de Super-range is daar. Dit alles moet zorgen voor 8 procent minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. 

S-U-P-E-R: krachtig en efficiënt

Scania heeft voor deze nieuwe range bewust een bekende naam uit het verleden gekozen. De typeaanduiding ‘Super’ werd voor het eerst gebruikt op de L75 in 1961. Vanaf dat moment wordt het woord door veel mensen automatisch aan het merk gekoppeld. Het is niet voor niets dat bij veel Scania-rijders een S-U-P-E-R-embleem in de grille terug te vinden is. Net als toen wil Scania nu met deze naam zeggen dat het gaat om krachtige en efficiënte motoren. Zal dit de laatste generatie Scania-trucks zijn waarop de letters te zien zijn?

De 560S – voortaan staat de typeaanduiding áchter het motorvermogen – heeft geen moeite met de hellingproef.

Het belangrijkste onderdeel in de aandrijflijn is het compleet nieuwe 13 liter-motorblok. De buitenkant van de motor ziet er al anders uit, want het heeft nu één grote cilinderkop in plaats van zes losse. In het blok zijn onder andere de injectoren vernieuwd en is de brandstofpomp verbeterd. Het hart van de motor, de krukas, is in gewicht en sterkte verbeterd. Ook is er een extra nokkenas bijgekomen.

Eigenlijk is alles vernieuwd, want ook de in- en uitlaten, de turbo en het spruitstuk zijn aangepakt. De verbranding in de cilinders is geoptimaliseerd voor een hogere brandstofefficiëntie en meer kracht. De piekdruk in de cilinders bij de verbrandingsslag is nu 250 bar. Samen met de verbeterde injectoren zorgt dat voor een efficiënt(er) gebruik van de energie in de brandstof. Het Scania Twin SCR-nabehandelingssysteem moet het risico op hogere uitstootniveaus verlagen.

Lees ook: Cerfontaine heeft eerste Scania R770 8×4 V8 XT als zwaartransporttrekker 

De Super-range komt met de vorig jaar geïntroduceerde G33CM geautomatiseerde Opticruise-versnellingsbak en de nieuwe G25CM, bedoeld voor iets lichtere toepassingen tot en met 460 pk. Door gebruik van een aluminium behuizing en kleinere afmetingen is deze nieuwste generatie versnellingsbakken 60 tot 75 kilo lichter dan de vorige. En net als bij de nieuwe serie motoren zijn de olieverversingsintervallen verbeterd. 

Veertien versnellingen vooruit en acht achteruit (vier standaard, vier extra als optie), maken het mogelijk om hoge snelheden te halen met een laag toerental. De vraag is natuurlijk hoe vaak die achtste achteruitversnelling gebruikt wordt, maar het kán. En alles dat bijdraagt aan zuiniger rijden, is natuurlijk mooi meegenomen. 

Nog meer innovaties 

De nieuwe R756-achteras is 27 kilo lichter en is beschikbaar in negen varianten asoverbrenging (van 1,95 tot 4,11). En in plaats van drie pignonlagers zitten er nu een grote en een middelgrote lager in de achteras. Het verwisselbare oliefilter is vervangen voor een permanent exemplaar in het aslichaam. Een nieuw-ontwikkelde olieplaat zorgt voor een lager oliepeil in de as. 

Met de Super introduceert Scania ook verschillende upgrades en vernieuwingen voor het cabine-interieur. Nieuwe styling, stoffering en kleurstellingen worden toegevoegd of vervangen.

Een andere innovatie is de optionele Compression Relase Brake. Deze geïntegreerde motorrem heeft een remvermogen van 350 kW. De CRB weegt maar 7 kilo en kan de retarder vervangen bij vlak tot licht heuvelachtig werk. In bergachtig gebied kan het gecombineerd worden met de 4700D-retarder voor werk in bergachtig gebied. 

Dit artikel krijg je cadeau van Routiers.
Voortaan alles lezen? Neem dan een abonnement! 

Bij het Scania Demo Center staat een line-up opgesteld van verschillende cabinetypen en motorvermogens van de Super-range. Om het verschil te merken rijden we ook in vergelijkbare trucks van de huidige generatie. We starten op het besloten terrein van het democentrum met de grootste, de 560S. Als eerste doen we een hellingproef. Met een totaalgewicht van 40 ton en de automatisch ingeschakelde parkeerrem die vasthoudt tot gasgeven, rijden we zonder moeite vanuit stilstand de helling op. Bij het afremmen drukken we het voetrempedaal maar één keer licht in en de motorrem wordt automatisch geactiveerd wanneer nodig, op de zelf ingestelde daalsnelheid. We pakken een rotonde om het schakelen bij en vanaf lage snelheden te testen. Dit gaat soepel en zonder te merken dat er van versnellingen gewisseld wordt.

Scania’s spiegelcamerasysteem

Eén truck valt in het bijzonder op: de ‘spiegelloze’. Na andere vrachtautofabrikanten heeft Scania nu ook een typegoedkeuring aangevraagd voor een spiegelcamerasysteem. De aerodynamisch vormgegeven camera-units van het Scania Mirror View Camera-systeem (SMVC) zijn geplaatst bij de deur, net onder zijruit. Lager dus dan bij andere merken en altijd zichtbaar – wat handig is bij het inschatten van de breedte van het voertuig. Scania gebruikt het onderste bevestigingspunt van de traditionele spiegels. Daardoor kan het systeem ook achteraf gemonteerd worden op de meeste NextGen-trucks. 

Hoge versnelling, laag toerental

Op de openbare weg rijden we het eerste traject met de huidige generatie, een R450. De terugweg is voor de nieuwe 460R Super. Het is of deze truck inderdaad snel(ler) en soepel(er) schakelt. De turbo is hoog-fluitend aan het werk, maar het motorgeluid lijkt stiller. Normaal gesproken zal de truck zoveel mogelijk in de twaalfde versnelling proberen te rijden, omdat dat de directe versnelling is met de minste transmissieverliezen. De overdrive wordt alleen ingeschakeld als de omstandigheden daarvoor gunstig zijn. De automatische schakelstrategie is zo ingesteld, dat de truck waarschijnlijk meer schakelt dan sommige chauffeurs gewend zijn, om zo brandstof te besparen. Het toerental is eigenlijk constant laag, wat gunstig zal zijn voor het brandstofverbruik.

Of deze nieuwe Scania Super ook echt 8 procent minder diesel verbruikt, zal straks in de praktijk moeten blijken. Wij zijn benieuwd!