DAF XF105 van E. van Wijk gaat vijftig keer de wereld rond

‹ Terug naar overzicht

Vijftig rondjes over de evenaar. 10.000 gemiddelde Tour de France-etappes. 200.000 keer de afstand die Frenkie de Jong in één wedstrijd aflegt. Of 5 miljoen keer over de start/finish van Thialf. Dat alles staat ongeveer gelijk aan 2 miljoen kilometer. En dat is ook de afstand die de DAF XF105 van E. van Wijk-chauffeur Arie Hoeke al heeft overbrugd.

De grote dag was dinsdag 10 augustus 2021: toen sprong de teller van Aries kilometervreter van 1.999.999 op 0. Het display was niet berekend op 2 miljoen kilometer. “Dat was nogal een deceptie”, lacht directeur Ewout van Wijk van de gelijknamige logistiek dienstverlener uit Giessen. “In het verleden sprongen de tellers na 999.999 kilometer weer op 0, maar deze XF niet. We dachten: als-ie 1 miljoen kilometers kan aangeven, lukt 2 miljoen ook wel. Maar blijkbaar dachten ze daar bij DAF anders over.”

2 miljoen kilometer voor DAF XF105

De 51-jarige Arie, al 34 jaar onderweg voor bij de Brabantse onderneming, had die dinsdag gezelschap in zijn cabine. “Truckland-vertegenwoordiger Klaas Hobo wilde er op het moment suprême graag bij zijn, dus die ochtend zijn we samen op pad gegaan”, vertelt hij. “Toen de 2 miljoen dichtbij kwam, ben ik ter hoogte van Apeldoorn van de snelweg af gegaan en hebben we een rustige parkeerplaats gezocht. We wilden namelijk wat foto’s en een filmpje van de teller maken. De snelweg is daar natuurlijk niet de meest veilige plek voor. Na wat achteruit- en vooruitrijden was het moment daar. Helaas verscheen er een nul op mijn dashboard, maar het maakte de vreugde niet kleiner.”

Dat een vrachtwagen de 2 miljoen aantikt is hoogst zeldzaam, vertelt Ewout, die 350 voertuigen tot zijn wagenpark mag rekenen. “Het is binnen ons bedrijf nog nooit voorgekomen. Gemiddeld gaat een vrachtwagen tussen de 1,1 en 1,5 miljoen kilometer mee. Maar deze XF bleef in goede conditie, daarom bleven we investeren in onderhoud. Arie appte me de afgelopen jaren bij elke ton een foto van de teller. Zo groeide de 2 miljoen langzaam uit tot een mooi richtpunt. En dat doel hebben we nu gehaald.”

Belgische hobbelwegen

De ervaren chauffeur is de eerste om toe te geven dat het behalen van de mijlpaal een teamprestatie is. “Toen ik in 2015 in deze wagen ging rijden, stond er al 1,4 miljoen op de teller. Mijn truck, van bouwjaar 2005, werd voordat ik ‘m ging besturen vooral ingezet voor verre bestemmingen. Ik gebruik ‘m voornamelijk voor groupagewerk in de Benelux; dat wil zeggen dat ik zo’n tien tot vijftien adressen per dag bezoek en relatief weinig kilometers maak. Daar heeft een wagen best veel van te lijden. Zeker als je bedenkt dat ik ook regelmatig over het Belgische hobbelasfalt rijd; dat is niet heel fijn voor de schokbrekers. Maar hij is nog in erg goede staat! Onze eigen monteurs hebben uitstekend werk geleverd en de XF fantastisch onderhouden. Dat mag ook gezegd worden.”

Arie hoopt nog heel wat kilometers te maken in zijn hondstrouwe DAF. “Ik heb nog nooit zo’n goede wagen gehad. Hij rijdt perfect. Er zitten intussen wel een paar roestplekjes op, maar dat mag geen naam hebben. Ik zou er zo mee naar Italië durven rijden, maar ik blijf toch maar wat dichter bij huis. Sinds de geboorte van mijn oudste dochter, die nu 23 is, rijd ik alleen nog maar in de Benelux. Ik wilde mijn beide kinderen namelijk graag zien opgroeien.”

Genieten van de natuur

Of Arie tips en trucs heeft om zó veel kilometers uit een voertuig te halen? “Ik denk dat een rustige rijstijl het belangrijkst is. Goed anticiperen op het verkeer, de auto uit laten rollen als je ziet dat je moet stoppen en rustig accelereren. Zeker in de steden win je er niets mee als je flink gas geeft. Je kunt beter proberen te genieten van de natuur. Dat is veel rustgevender.”

Prototype

Arie en zijn baas zijn dus – niet heel verrassend – buitengewoon te spreken over de betrouwbare XF. Ewout: “Van origine is dit een prototype. Sinds half jaren negentig testen wij, als vaste partner van DAF, nieuwe DAF-modellen. Deze beviel ons zó goed, dat we hem gehouden hebben. Daar hebben we geen moment spijt van gehad.”

Ook over de leverancier van het kilometer verslindende werkpaard, Truckland, is Ewout content. “Ze zijn het perfecte verlengstuk van onze garage, altijd betrokken en staan op elk moment voor ons klaar met onderdelen en advies. Eigenlijk is het een soort Wegenwacht waarop we altijd een beroep kunnen doen. We houden het ongetwijfeld nog talloze kilometers met elkaar vol!”