DAF introduceert twee nieuwe modellen: de XG en XG+

‹ Terug naar overzicht

DAF presenteert zijn nieuwe truckprogramma. Niet alleen de XF is vernieuwd: er zijn ook twee nieuwe modellen bijgekomen, hoger in het programma: de XG en de XG+. Alle modellen zijn groter geworden, dankzij de mogelijkheden van de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. DAF is de eerste fabrikant die een reeks trucks introduceert daarop inspeelt.

De DAF XG met optionele extra zijruit.

Een nog betere stroomlijn kenmerkt de nieuwe XF, de XG en de XG+. Voor de XF moet dat een brandstofbesparing opleveren van 10 procent. En dat is een forse stap in tijden dat de brandstofwinst soms met cijfers achter de komma moest worden bereikt. De 160 millimetere langere cabine maakt deze betere stroomlijn mogelijk, en biedt de chauffeur meer veiligheid. 

Extra zijruit

Ook andere weggebruikers profiteren van de vernieuwingen bij DAF. Het glasoppervlak is toegenomen doordat de fabrikant de portierlijnen en het dashboard flink heeft verlaagd. Optioneel is in het rechterportier zelfs een extra ruit te bestellen. Vooral handig voor trucks die veel in stedelijk verkeer rijden. Een andere optie is de mirrorcam die de hoofdspiegels kan vervangen. De display worden in dat geval op de A-stijlen gemonteerd.

Nieuwe modellen DAF: XG en XG+

Met de XG en XG+ creëert DAF een nieuw premiummarktsegment. De cabines bieden nog eens 330 millimeter extra lengte aan de achterzijde van de cabine, en dat levert extra ruimte en comfort voor de chauffeur. Met een volume van 12,5 m3 is de DAF XG+ zelfs 14 procent groter dan de huidige DAF XF Super Space Cab. Stoelen en stuurkolom kunnen uitgebreid worden versteld en zowel de stoel van de chauffeur als de bijrijder kan worden gedraaid om te relaxen. 

De nieuwe DAF XF.

Doorlopende ontwikkeling

De nieuwe DAF’s zijn nu nog helemaal gebaseerd op aandrijving door dieselmotoren. Technisch directeur Ron Borsboom gaf bij de introductie wel aan dat achter de schermen volop wordt gewerkt aan andere aandrijflijnen: batterij-elektrisch én waterstof. DAF houdt er ook rekening mee dat de waterstof niet wordt gebruikt in een brandstofcel, maar in een verbrandingsmotor. 

Aan de huidige MX11- en MX13-motor is wel veel gesleuteld om ze opnieuw zuiniger te laten zijn. Dat resulteerde niet in een hoger vermogen van de sterkste 13 liter-motor – dat blijft 530 pk.

Lees meer over de nieuwe DAF’s in Transport & Logistiek 7, die op 16 juli verschijnt. Nog geen abonnee? Klik hier.