"/>

Bergingsbedrijf Modern koopt 'Scania alleskunner'

‹ Terug naar overzicht

Bergingsbedrijf Modern, met vestigingen in Utrecht en Bodegraven, zette onlangs een nieuwe Scania G500 8×2*6 met twee sturende voorassen en een gestuurde naloopas op de weg. 

De in het opvallende bergingsgeel gespoten Scania in een XT-uitvoering is een echte alleskunner. Hij vervangt een andere Scania die na 23 jaar trouwe dienst nu met pensioen gaat. 

Luchtgeveerde Scania voor Modern

“Ja, het werd echt wel tijd voor een nieuwe”, meent directeur Tom van Oort. “Dat vond de Scania-dealer in Utrecht ook, want daar was ik volgens hen al veel te lang niet meer geweest. Daarom hebben we het nu meteen goed gedaan met een stevige rondom luchtgeveerde moderne truck met voldoende uitrusting om heel veelzijdig ingezet te kunnen worden. Dit omdat wij niet alleen bergen, maar ook in het kraanwerk, ontruimingen en de tentenverhuur actief zijn.” 

Kraan van 53 ton/meter

Die brede inzet is meteen te herkennen aan de opbouw van de Scania. Achter de G-cabine met normale dakhoogte staat een vier keer afgestempelde 53 ton/meter-kraan van Palfinger en een VDL-haakarminstallatie, en helemaal achterop een hydraulische lepel van Falcon om trucks mee af te slepen. Een behoorlijke hoeveelheid kasten langs de zijkant, een camera achterop en een lichtbak met daarnaast twee klassieke zwaailichten maken het af.

“De kraan en de lepel zijn primair voor het bergingswerk”, vertelt Tom. “Hoewel we met de kraan ook allerlei andere klussen aanpakken. Maar dankzij de afzetinstallatie wordt de auto een echte alleskunner. Want daarmee kunnen we er bijvoorbeeld snel een platform opzetten voor het transport van (gestrande) voertuigen of rollend (bouw)materieel. Maar ook containerbakken in verschillende soorten die wij gebruiken bij ontruimingen. Of er ook een zoutstrooier op kan? Ik denk het wel. Maar dat doe ik niet. Want als er zout gestrooid moet worden, is het doorgaans zo dat wij het dan óók druk genoeg hebben langs de weg.”

XT-uitvoering

Tom ging heel bewust voor de XT-uitvoering. “Het past bij de auto en die stalen bumper zag ik helemaal zitten in ons werk. Maar de speciale zwarte XT spiegelkappen heb ik toch in de kleur laten zetten. Verder denk ik dat we met de 500 pk SCR-only-motor goed gekozen hebben. Je moet bedenken dat deze truck van zich zelf al ruim 20 ton weegt. Met een beetje sleep zit je dus niet eens zo heel ruim in het vermogen. Voor het bergen van een écht zware truck is het zelfs wat te krap. Maar met deze vierasser komt dat helemaal goed.” Hoewel Modern zelf over een uitgebreide werkplaats beschikt, heeft Tom deze keer toch besloten een reparatie onderhoudscontract af te sluiten. “Het is bij ons ook vaak heel druk en als je lang met een truck wilt doen, moet je er ook de nodige zorg aan besteden.”