Van Suijdam Transport schaft MAN TGX aan voor zwaar werk
Van Suijdam Transport uit Zaltbommel heeft de eerste MAN TGX aan het wagenpark toegevoegd. Het gaat om een 18.470 BLS met GX-cabine.
Al enige tijd overwoog Theo van Suijdam de nieuwe MAN aan te schaffen, maar hij had er nog geen chauffeur en geen werk voor. Toen dat veranderde en hij op zoek moest naar een merk dat de PTO-techniek onder de knie heeft, maakte hij de stap naar MAN. De PTO wordt bij dit voertuig rechtstreeks vanaf de motor aangedreven en is daarmee onafhankelijk van de versnellingsbak, sterk en efficiënt. Toen vervolgens bleek dat MAN ook nog vlot kon leveren, was de deal gauw gesloten. “Een deugdelijke truck die met een PTO werkt – in ons geval gaat het om een walking floor-oplegger – is moeilijk te vinden, ook tweedehands. Je mag gerust stellen dat MAN-dealer Rosiervandenbosch ons hier heel goed geholpen heeft”, aldus Van Suijdam. Hoewel het merendeel van de groeiende vloot van Van Suijdam nationaal rijdt, komt de MAN ook regelmatig in actie op Belgische en Duitse wegen.
Leuke reacties op MAN TGX
De komst van MAN in de vloot van Van Suijdam heeft tot leuke reacties geleid. “Je hoort gewoon van iedereen hoe goed de nieuwe TGX bij ons past. Ook op sociale media kregen we veel complimenten. Dat hadden mijn zoons en ik natuurlijk ook al gezien. MAN heeft er een mooie truck van gemaakt. We zijn benieuwd naar het vervolg, want deze TGX komt het meest in zwaar werk te rijden.”
Van Suijdam is onder de indruk van de grootte van de cabine, het nieuwe Smart Select-systeem, de bouwkwaliteit en de kwaliteit van het bed. “Alles bij elkaar heeft MAN flinke stappen gezet. De af fabriek geïntegreerde standairco, standkachel en het dikke bed zorgen voor een comfortabel verblijf in de cabine. Daarnaast kunnen er handige functies van het voertuig worden bediend bij stilstand. Je hoeft hiervoor niet de cabine in te klimmen, maar alleen de deur open te doen om de knoppen op het deurpaneel te bedienen.”
Groeiend bedrijf met drie zoons
Theo van Suijdam heeft drie zoons die allen werkzaam zijn in zijn bedrijf. “Dat heeft te maken met de groeifase waar we nu in zitten. Ik begon in 2005 als eigen rijder. Na een onderbreking in 2012 begon het bedrijf te groeien. We hebben nu acht trucks in de containers, twee met een walking floor, waaronder dus die nieuwe MAN, en eentje in het stukgoed. In korte tijd gingen we van vier naar elf trucks. Eind dit jaar verwacht ik op vijftien trucks uit te komen en het trailerpark is tegen die tijd ook weer gegroeid. We zorgen goed voor onze trucks, de oudste is van 2014 en die is nog elke dag onderweg voor onze klanten.”
Ondersteuning in groeifase
Van Suijdam zegt dat hij moet kunnen terugvallen op capabele dealers wanneer een bedrijf in een fase terechtkomt zoals nu, van snelle groei. “Deze MAN zal de eerste jaren bij de dealer in service zijn. Daarna kijken we verder hoe we dit gaan invullen.”