Vervoerders starten pilot met elektrische Renault-truck

‹ Terug naar overzicht

Onlangs is de elektrische Renault-truck in gebruik genomen die door acht bedrijven in de Achterhoek enkele weken gebruikt zal worden om praktijkervaring op te doen met elektrische trucks. Aan het project doet een groep logistieke bedrijven mee die meer te weten wil komen over elektrisch rijden in de praktijk.

De elektrische Renault-truck is een D-Serie truck met een GVW van zestien ton.

Speciaal voor de pilot is samen met Renault Trucks een demo opgebouwd, een D-Serie truck met een GVW van zestien ton. De opbouw van dit voertuig is gerealiseerd bij Van Berkum Carrosseriebedrijf, onderdeel van de Plegt Carrosserie Groep. Directeur Alexander Plegt: “Het opbouwen van een laadbak op een elektrische truck vereist de nodige expertise. Wij zijn een van de eerste carrosseriebedrijven in ons land die zich dit eigen heeft gemaakt. Het is vooral een kwestie van veiligheid.”

Deelnemende vervoersbedrijven aan de pilot met de elektrische Renault-truck zijn Rabelink, Schotpoort Connect, Aloys Roemaat, Visser Duiven, JCL Transport, DDS Trucking, Comans Transport en eigen vervoerder Rensa. Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL treedt op als coördinator. Elk van de bedrijven krijgt de truck vier weken op proef. Een van de doelen van het consortium is om in beeld te krijgen hoe elektrische aandrijving in de praktijk werkt hoe kosten zich ontwikkelen. Om voor voldoende elektriciteit te zorgen, hebben alle deelnemers een laadpaal bij de zaak, of worden ze via een mobiel oplaadstation bediend. De Renault heeft een actieradius van 230 km en een laadvermogen van 7.200 kg. “Het is de bedoeling dat we ook ervaring opdoen met het plannen van ritten en met het omgaan met de actieradius van een elektrische truck”, zegt Marc Seesing van Schotpoort Connect.

Renault verzamelt gegevens

André Dellemann van Rabelink Logistics zegt net als zijn collega Thomas Kruip van Aloys Roemaat, dat zij veel met trailers rijden, maar ook met een aantal bakwagens. “Die rijden ook stadscentra in, en dat wordt straks allemaal verplicht elektrisch. Hoogste tijd dus om te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Dit project is hier de ideale opstap voor.” Genoemde directeuren zijn net als hun collega’s ook in actie om chauffeurs te leren omgaan met elektrische trucks. “Daarvoor verzamelen we de nodige gegevens bij de bedrijven”, zegt Erik Lenssen van Renault Trucks. Marcel Visser van Visser Duiven zegt dat hij zeker ervaring op wil doen, en toont zich onder de indruk van de rij-eigenschappen van deze nieuwe Renault.

Informatie delen

Wilfred Backers van Ontwikkelingsmaatschappij Oost Nederland stelt dat resultaten en ervaringen zeker uitgewisseld gaan worden. “We verwachten dat ondernemers meer data gaan delen en dat bedrijven die elektrisch de steden in rijden, meer vracht krijgen van verladers die hun lading elektrisch vervoerd willen hebben. Wanneer dat gebeurt, is de stap naar data delen niet groot meer en maken we een nog grotere duurzaamheidsslag. Deze proef zal leren in hoeverre deelnemers bereid zijn om hierin mee te denken.”