Vakbonden roepen op tot landelijke staking vrachtwagenchauffeurs

‹ Terug naar overzicht

Vakbonden FNV en CNV roepen alle medewerkers in de beroepsgoederensector op om maandag mee te doen aan een landelijke staking. Werknemers en werkgevers in de sector kunnen het al lange tijd niet eens worden over een nieuwe cao voor onder meer vrachtwagenchauffeurs en pakketbezorgers.

Eerder kondigden de vakbonden al aan dat er maandag 12 april een landelijke actiedag zou zijn om de eisen voor een betere cao kracht bij te zetten. Dat daar ook werkonderbrekingen bij zouden komen, was nog niet bekend.

Staking moet eisen kracht bijzetten

FNV en CNV willen onder andere een loonsverhoging van 3,5 procent die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 ingaat. Ook eisen ze een regeling zodat mensen met zwaar werk eerder met pensioen kunnen. Daarnaast willen ze dat elke vrachtwagen standaard wordt uitgerust met verwarming en luchtkoeling, die ook werken als de motor uit is. Onder de cao voor het beroepsgoederenvervoer vallen volgens de vakbonden ruim 150.000 mensen, onder wie 90.000 chauffeurs.

De vakbonden kunnen nog niet echt inschatten hoeveel mensen het werk zullen neerleggen. “Maar dat zullen geen 90.000 chauffeurs zijn”, geeft onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV aan. Stakingsbereidheid is er wel degelijk, geeft hij aan. Dat onderschrijft ook FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen. “Je zag het de afgelopen weken echt groeien.”

Loonsverhoging

De vorige cao voor de sector liep eind 2019 af en werd verlengd tot 1 januari 2021. Vakbonden wilden in november al onderhandelen over een nieuwe cao met een loonsverhoging, maar volgens FNV wilden werkgevers daar steeds onderuit komen. Behalve vrachtwagenchauffeurs die winkels bevoorraden en pakketbezorgers vallen onder meer ook verhuizers, bestuurders van vuilniswagens en bestuurders van rijdende kraanwagens onder de cao.

Diverse manifestaties

Naast stakingen houden de vakbonden ook manifestaties in Nieuwegein, Weert, Zevenbergschen Hoek en Rogat bij Meppel. Op alle vier die locaties kunnen enkele honderden stakers terecht. Om coronabesmettingen te voorkomen, komen actievoerders bijeen in hun auto’s.

Eerdere werkonderbrekingen

Eerder dit jaar hielden vrachtwagenchauffeurs al stakingen bij distributiecentra van supermarkten. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), die de werkgevers vertegenwoordigt, reageert teleurgesteld op de nieuwe acties. Volgens een woordvoerder had TLN al voor het verstrijken van het ultimatum aangegeven een uiterste poging te willen doen voor een cao-akkoord. “We zijn dus echt bereid om belangrijke stappen te zetten op alle drie de hoofdthema’s. Wat dat betreft staat de koffie gewoon klaar.”