'Ome Wout' is met pensioen (video)

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

‘Ome Wout’ is met pensioen. Het lijkt een normale aankondiging. Maar in dit geval is het een best bijzondere, want Ome Wout is een 52 jaar oude Ford-racetruck uit Ede die velen veel plezier heeft gebracht.

 

Tekst: Eip Janssen / Ede Stad, Bron video: Perry SuperCars

 

“De laatste wedstrijd van ‘Ome Wout’, die ruim 38 jaar bij de Van Hollands dienst heeft gedaan, op het circuit van Zolder (België), was indrukwekkend”, openen Jeroen en Arno van Holland namens het truckraceteam. Zij wisten dat de laatste wedstrijd twee ronden eerder dan afgesproken zou worden afgevlagd. “Alleen coureur Jan van Holland was niet ingelicht en geen idee wat er aan de hand was. De trucks stelden zich opnieuw op en Jan sloot achteraan aan. Dat Ome Wout een ereronde onder een oorverdovend applaus mocht rijden, was geweldig. De organisatie en de andere teams hebben met dit eerbetoon iedereen ontroerd. Het gaf aan welke indruk deze truck in het wereldje innam. Er is wel een traantje gelaten.”

Ome Wout Jan van Holland

Jan van Holland gaat na zijn laatste wedstrijd op de schouders van zijn team en neemt afscheid van de mooie truckerswereld. (Foto: Organisatie DTR)

Waarom stopt Ome Wout?

Waarom stoppen Jan van Holland en Ome Wout ermee? “Jan van Holland is inmiddels 65 jaar. Het werd hem te veel. Dan moet je consequent zijn en stoppen op je hoogtepunt”, glimlacht de 55-jarige Jeroen. De Ford-truck van het type 700 is in 1966 geproduceerd en heeft tot 1979 dienstgedaan in het Amerikaanse leger. In 1980 werd het idee geopperd om een racetruck te bouwen. Het oog viel bij een legerdump op de Ford. Bij transportbedrijf Wout van Holland is veel gesleuteld aan de truck. Daar ontstond de naam.

Vergelijkbaar met Formule 1

“De Ome Wout kon dankzij vrijwilligers en sponsoren rijdende worden gehouden. Of truckracen een serieuze zaak is? Je kunt het, hoe gek het ook klinkt, vergelijken met de Formule 1. Ook wij moeten voldoen aan het FIA-reglement. Er is een dik boekwerk met voorschriften met veiligheid als doel. De truck mag er qua cabine als een oldtimer uitzien, maar wie verder kijkt ziet dat er vele technische snufjes in zijn verwerkt”, vult Arno (42) aan. “Zo kan de truck maximaal 160 km/u halen. Stoppen is een aanslag op de remmen en vraagt 300 liter per race om deze te koelen.”

“Lang stonden de dinsdagavonden en zaterdagen in het teken van de truck. De wedstrijden, en dus weekeinden zullen we zeker missen. maar het was ook voor een wedstrijd hard werken. Een pilsje drinken mocht pas als Ome Wout 100 procent zeker was. En het was soms al laat in de avond voor het zo ver was”, grapt Jeroen van Holland.

Museum

Over het pareltje Ome Wout valt veel te vertellen. Hoogte en dieptepunten waren er. Bijzonder was de deelname aan het Edese truckersfestival, waarbij verstandelijk beperkten uit de gemeente Ede werden verblijd. Maar aan alle moois komt ooit een einde. “Jan is met pensioen. De legendarische truck staat in ons museum, de eigen loods van Van Holland. We koesteren de herinnering en hebben de foto’s en filmpjes nog”, besluiten Arno en Jeroen.

‹ Terug naar overzicht