Mono rijden moet nieuwe norm worden

Opmerkelijk
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu) gaf gisteren samen met betrokken partners het startsein voor de nieuwe campagne ‘Aandacht in het verkeer’. Onder de slogan ‘Ongestoord onderweg? Rij Mono!‘ gaat deze langdurige campagne weggebruikers waarschuwen voor de risico’s van onder meer appen tijdens het rijden.

 

Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden of op de fiets. Een aantal seconden de aandacht niet op de weg houden is echter heel riskant, niet alleen voor de bestuurder zelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom start vandaag 14 september de campagne ‘Aandacht in het verkeer’ die weggebruikers laat zien en ervaren dat appen, facebooken, tweeten enzovoorts niet samengaan met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. Oftewel: een verkeersdeelnemer rijdt Mono; hij houdt z’n aandacht alleen bij het verkeer.

Wie onderweg toch z’n smartphone wil gebruiken voor social media of het checken van berichten, kan naar een parkeerplaats of een andere veilige plek gaan. Of hij wacht totdat zijn bestemming heeft bereikt.

‘Aandacht in het verkeer’

De campagne ‘Aandacht in het verkeer’ is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hiervoor werkt de Rijksoverheid samen met de provincies, gemeenten, de politie, diverse maatschappelijke organisaties, drie grote telecomproviders en andere bedrijven. Hoe gevaarlijk is het? Het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk voor de persoon zelf en andere weggebruikers. Het heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, de aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen. De rijprestatie gaat daardoor fors achteruit, wat de kans op een botsing, een bermongeval of een valpartij sterk vergroot.

Langdurige campagne

De landelijke campagne is zoals gezegd een langdurige campagne en is vergelijkbaar met de Bob-campagne. De uitspraak ‘Ik rij Mono’ moet dus net zo bekend en vanzelfsprekend worden als ‘Ik ben de Bob’. De eerste campagneflight loopt van 13 september tot medio december. De campagne begint met tv-spotjes, attentieborden langs de weg en social media. Bioscoop- en radiospotjes starten respectievelijk één en twee weken later. De volgende campagneflight gaat in het voorjaar van 2019 van start.

‹ Terug naar overzicht