‘Elektrisch rijden is duurder, maar we moeten nú opschalen’

‹ Terug naar overzicht

Dat er veel staat te gebeuren, is een ding wat zeker is. We naderen de grootste historische verschuiving sinds we begin 1900 paard en wagen inruilden voor bussen en vrachtwagens. Volvo richt de pijlen vooral op elektriciteit als alternatief voor diesel en organiseerde een online-evenement met verschillende experts en klanten, die antwoord gaven op vragen als: Hoe kunnen we de stap zetten naar elektrisch rijden? Wat vraagt dit van transportbedrijven? En wat is er nodig om de ontwikkeling te versnellen?

 

Mirjam Oskam

“50 procent van de goederen legt 200 kilometer of minder af. Met beschikbare technologie is het nu al mogelijk om die afstand met een elektrisch voertuig af te leggen”, aldus Jessica Sandström.

Volvo Trucks-president Roger Alm trapt het evenement af achter het stuur van een volledig elektrische Volvo FM, die hij in de haven van Gotenburg persoonlijk overhandigt aan DFDS. De logistieke dienstverlener kondigde onlangs aan honderd Volvo’s FM Electric te hebben besteld, de grootste commerciële order voor zware elektrische trucks wereldwijd. “Wij zijn vastbesloten om onze verantwoordelijkheid te nemen in het verminderen van de CO2-uitstoot”, stelt Niklas Andersson, executive vice president Logistics Division bij DFDS. “Ik hoop dat we anderen kunnen inspireren in deze cruciale transformatie.”

Transformatie vraagt om samenwerking

Ook ’s Zwedens bekendste woonwinkelgigant is koploper op het gebied van elektrisch rijden. Ikea heeft als doelstelling om in 2025 alle onlinebestellingen volledig uitstootvrij thuis te bezorgen. “We voelen de druk, want dat is over vierenhalf jaar. Maar als verlader moeten we onze verantwoordelijkheid nemen,” zegt Angela Hultberg, head of Sustainable Mobility Ikea Retail. “De rol van transportafnemers verandert. We bevinden ons verder in de supplychain dan ooit tevoren en samenwerking is cruciaal om dit tot een succes te maken.” Hultberg geeft toe dat je als koploper in een transformatie tegen obstakels aanloopt. “Maar we hebben geen tijd om te wachten op de perfecte oplossing, die moeten we zelf creëren.”

Een andere Volvo Trucks-klant die aan het woord komt om over eigen ervaringen te vertellen is Amazon. De onlineretailer heeft naar eigen zeggen 100.000 elektrische voertuigen besteld, die voor 2030 operationeel moeten zijn. In Europa rijden er al duizenden low- en zero-emissiebestelwagens rond en in een aantal steden worden elektrisch bakfietsen ingezet. Helder Velho, linehaul director Europe bij Amazon: “Amazon wil in 2040 volledig uitstootvrij zijn, tien jaar eerder dan de Europese Unie van ons eist. Als wij dat kunnen met 10 biljoen bezorgproducten per jaar, dan kan iedereen het.”

Elektrisch rijden = win-win-winsituatie 

Sandstöm: “Het steunt ons dat we niet de enige zijn die van mening zijn dat er nu iets moet gebeuren. Ik hoop dat we meer bedrijven kunnen inspireren de sprong te wagen.” Op de vraag hoe snel de transitie zal plaatsvinden, antwoordt ze: “Volvo heeft als doel gesteld dat in 2030 wereldwijd 50 procent van de verkopen uit elektrische trucks bestaat. En vanaf 2040, of zoveel eerder als mogelijk, zullen we alleen nog fossielvrije trucks afleveren. We zijn ervan overtuigd dat dit een win-win-winsituatie is voor het milieu, onze business én onze medewerkers.”

Voldoende actieradius

Acea, de Europese branchevereniging voor de auto-industrie, voorspelt dat er in 2025 in Europa 40.000 elektrisch trucks in het medium- en zware segment zullen rondrijden en dat dit aantal vijf jaar later gegroeid zal zijn naar 270.000. Om dit mogelijk te maken, is een truckrange met voldoende actieradius cruciaal. Dit is een van de zorgen die leven bij transporteurs. “Onterecht”, vindt Sandstöm. “Uit onderzoek blijkt dat 50 procent van de goederen 200 kilometer of minder aflegt. Met de technologie van vandaag is het nu al mogelijk om die afstand met een elektrisch voertuig af te leggen.”

DFDS heeft honderd Volvo’s FM Electric besteld, de grootste commerciële order voor zware elektrische trucks wereldwijd.

Volvo Trucks heeft een marktaandeel van meer dan 40 procent in het elektrische trucksegment en biedt inmiddels vijf volledig elektrische truckmodellen aan. De FM en FL gingen al in 2019 in productie en die van de FH en FMX start in 2022. “Met de range die volgend jaar beschikbaar komt, is het mogelijk om 300 kilometer af te leggen, zelfs met zware lading”, aldus Sandstöm. Met het aanbod trucks en de bijbehorende services wil Volvo het voor transporteurs makkelijker maken de stap te zetten.

Meegeleverde lader

Hoe zit het met de laadinfrastructuur? Ook dit heeft Volvo Trucks getackeld. Magnus Broback, director Charging Systems bij de truckfabrikant, legt uit dat in Europa bij aankoop van een elektrische truck er een lader meegeleverd wordt. “In eerste instantie zullen de meeste trucks op hun thuisbasis moeten worden geladen. Overnight laden in combinatie met een actieradius van 300 kilometer maakt de overstap gemakkelijker.”

De volgende stap is een laadinfrastructuur langs de snelwegen. “Dat is een taak voor de overheden van verschillende landen”, vindt Broback. “En met een businessunit die zich alleen hier mee bezighoudt werken wij ook aan publieke laadpunten.”

Transport wordt duurder 

Maar om de transformatie naar elektrisch rijden echt een vlucht te geven, is een positieve businesscase cruciaal. “Elektrisch rijden is duurder, dat is een feit”, benadrukt Sandström. “Maar het wordt tijd dat we fossielvrij transport gaan waarderen. En wanneer je er vroeg bij bent, kun je ervaring opdoen en een concurrentievoordeel behalen.” Alm bevestigt dat transport duurder wordt. “Daar kunnen we niet omheen. Maar we kunnen niet langer wachten en moeten nú opschalen. Het is onze taak om de wereld beter achter te laten voor de volgende generatie.”