‘Brake checking toenemend fenomeen op de weg’

‹ Terug naar overzicht

Het fenomeen brake checking – bewust voor een vrachtwagen op het rempedaal trappen, groeit in Nederland. 86,9 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs heeft deze vorm van verkeersagressie meegemaakt. Ruim driekwart van de vrachtwagenchauffeurs (77,3 procent) heeft het zelfs meerdere malen ondervonden tijdens het werk.

Beeld uit de video van Logistic Force.

Dit blijkt uit het Nationaal Chauffeurs Onderzoek dat in aanloop naar de Dag van de Vrachtwagenchauffeur – op 9 december – voor de vierde keer gehouden is op initiatief van Logistic Force, hr-dienstverlener in de sector transport en logistiek. Aan het onderzoek werkten 824 Nederlandse beroepschauffeurs mee.

Brake checking hoog scorende verkeersergernis

Logistic Force heeft aan de hand van de onderzoeksresultaten een top 5 van verkeersergernissen onder Nederlandse vrachtwagenchauffeurs samengesteld:

1. Automobilisten die bij het uitvoegen voor de truck schieten
2. Bewust remmen voor de truck (brake checking)
3. Afgeleide medeweggebruikers door mobiele telefoons
4. Automobilisten die langzamer rijden dan 80 km/u op de snelweg
5. Hinder door medeweggebruikers tijdens het invoegen of uitvoegen

Levensgevaarlijk fenomeen

“Met ruim 18 meter lengte en een gewicht van 50 ton neemt een onverwachte handeling als brake checking van een medeweggebruiker een groot risico met zich mee”, vertelt rijinstructeur Toon Geerts van Thinq Academy. “Deze vorm van verkeersagressie is levensgevaarlijk voor de verkeersveiligheid van jezelf, voor de chauffeur, maar zeker ook voor de medeweggebruikers die achter de vrachtwagen rijden. Zij hebben verminderd zicht op de situatie met alle mogelijke gevolgen van dien. Belangrijk dus dat we hier aandacht voor vragen.”

Chauffeurstekort is merkbaar

Naast de verkeersergernissen is in het Nationaal Chauffeurs Onderzoek ook onderzocht hoe de Nederlandse chauffeurs kijken naar relevante thema’s binnen de beroepsgroep, zoals personeelsschaarste en de rol van technologische innovaties. 67 procent van de chauffeurs geeft aan het chauffeurstekort in zijn of haar dagelijkse werk te merken. 75 procent van de chauffeurs denkt dat het beroep er over tien jaar anders uitziet door technologische ontwikkelingen. Een kwart van de chauffeurs ziet technologische innovaties als een bedreiging voor de eigen baan.

Kijk hier naar de video Breaking News van Logistic Force.