Ruud van Mourik: ‘Ik voelde me bezwaard dat we moesten sluiten door corona’


‹ Terug naar overzicht

Van echt chauffeurscafé naar wegrestaurant en inmiddels modern restaurant aan de weg: de Goudreinet langs de A1 bij Barneveld maakte in de afgelopen dertig jaar een flinke ontwikkeling door. Hoewel de doelgroep in de loop der tijd is uitgebreid, dragen eigenaren Nelleke en Ruud van Mourik nog steeds de beroepschauffeurs een heel warm hart toe.

“Mijn schoonouders zijn vijftig jaar geleden begonnen met De Goudreinet”, begint de 58-jarige Ruud van Mourik. “Mijn schoonvader was een handelsman, mijn schoonmoeder kwam uit een familie van fruittelers. Toen ze een cafeetje in Ochten overnam op het moment dat de Goudreinet-appel goed aan de prijs was, zei haar familie: ‘als je zaak net zo goed gaat lopen als de Goudreinet, dan wordt het een goeie tent!’.”  Dertig jaar geleden namen Nelleke en Ruud de zaak van hun (schoon)ouders over. Ruud: “De overige Goudreinet-bedrijven zijn allemaal in handen van familieleden van mijn vrouw. Het is weliswaar een echt familiebedrijf, maar de bedrijven opereren wel allemaal zelfstandig.”

Nelleke en Ruud van Mourik toveren boerderij om

Toen Nelleke en Ruud zelf begonnen in de voormalige verbouwde boerderij langs de A1 bij Barneveld, had het de functie van een echt chauffeurscafé. “We hadden op dat moment 25 zitplaatsen en er was een heel klein keukentje van drie bij vijf meter. In de deel van de boerderij maakten we op een gegeven moment een grotere keuken met magazijn. Het woongedeelte van de boerderij toverden we om tot restaurant.” In de loop der jaren groeit de horecazaak verder uit: er wordt een terras aangebouwd, dat later wordt overkapt om zo meer ruimte in het restaurant te bieden. Een nieuw terras aan de achterzijde wordt later ook weer overkapt om nog meer gasten binnen te kunnen ontvangen. “We zijn van een klein chauffeurscafé gegroeid naar wegrestaurant, en inmiddels heeft ons moderne restaurant langs de weg 250 zitplaatsen en is onze keuken 200 m2 groot”, vertelt Ruud trots.

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.