"/>

Meerijden met Bert Roelofsen: baby aan boord?

‹ Terug naar overzicht

Een stoere verschijning. Dat kun je Bert Roelofsen wel noemen. Qua lengte een heel eind richting de 2 meter, brede schouders, lang krullend haar en een kortgetrimd baardje. In zijn vrije tijd toert hij graag met zijn Harley, een speciaal exemplaar. Maar als de chauffeur een bocht neemt met een boorstelling van schroefpalen met masten van 21 meter op de dieplader, dan zou je bijna denken dat hij een baby aan boord heeft. 

De diepladerchauffeur werkt al sinds jaar en dag bij de firma Derks in Bemmel, aan de rivier de Waal bij Nijmegen. 32 jaar geleden begon hij er als chauffeur van een zandkieper. Het bedrijf verricht een breed palet aan werkzaamheden: grondverzet, rijplatenverhuur en uitzonderlijk transport. Diverse steenfabrieken in de omgeving maken graag gebruik van de diensten van Derks. Zo vervoeren de auto’s uiteenlopende soorten klei naar de fabrieken, afhankelijk van de steensoort die ze produceren. De chauffeurs die zich hiermee bezighouden, rijden met kiepwagens. Ze houden er veelal behoorlijk vaste werktijden op na. 

Bert Roelofsen rijdt met dieplader

derks bemmel bert roelofsenDat geldt niet voor Bert. Ook hij is volop betrokken bij de steenindustrie en vervult een belangrijke rol. De routinier zit dagelijks achter het stuur van een bijzonder uitgevoerde Volvo met dieplader. Dit alles weegt zo’n 40 ton. De auto is uitgerust met een motor die een vermogen heeft van 540 pk. De auto is stug en stabiel en in tegenstelling tot veel andere auto’s compleet luchtgeveerd. “Dat geeft een fijn rijcomfort”, ervaart hij dagelijks. Vrijwel altijd is Bert met bijzondere werktuigen van uiteenlopende formaten op pad door het hele land. Denk bijvoorbeeld aan hijskranen met rupsbanden van het eigen bedrijf voor de steenfabrieken in onder meer Spijk, Tolkamer en De Bijland. Afgelopen nacht pikte Bert nog zo’n kraan op in Haalderen. Die moest voor onderhoud terug naar de thuisbasis. 

Verrassingen zijn geen probleem

Behalve de hijskranen transporteert Bert ook zaken voor andere bedrijven, veelal vaste klanten. Bulldozers, shovels en kapotte vrachtwagens om maar iets te noemen. En boorstellingen. Zo kreeg Bert pas geleden in de loop van de dag een telefoontje van de planning. Of hij direct naar huis wilde vertrekken, want ze hadden hem om 4 uur ‘s nachts hard nodig. Met dergelijke verzoeken heeft Bert geen enkele moeite. Hij houdt van verrassingen, dat houdt het leven spannend. 

Lees het volledige artikel in Routiers 4. Nog geen abonnee? Klik HIER.