Volvo schaalt op met serieproductie e-trucks in Gent

Volvo schaalt op met serieproductie e-trucks in Gent

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, FM en FMX Electric in de fabriek in Gent, België. "Ik ben enthousiast! De fabriek in Gent is de grootste in ons netwerk, dus dit is een zeer belangrijke mijlpaal," aldus Roger Alm, President Volvo Trucks.

Volvo schaalt op met serieproductie e-trucks in Gent

In Gent worden drie verschillende elektrische modellen gebouwd: de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric. Deze trucks kunnen een totaalgewicht van 44 ton GCW -50 ton in Nederland- aan en kunnen worden aangepast voor een breed scala aan transportbehoeften. De fabriek in Gent is de grootste productielocatie van Volvo Trucks met een jaarlijkse capaciteit van ongeveer 45.000 trucks. De elektrische trucks worden geassembleerd op hetzelfde platform en in dezelfde productielijn als de diesel- en LNG-trucks, in een productieopstelling die de fabriek een hoge flexibiliteit geeft als het gaat om het verwerken van verschillende varianten en eisen. De accupakketten komen uit de onlangs geopende accu-assemblagefabriek in Gent, die vlak naast de productielijn ligt.

Vierde fabriek Volvo

Gent is de vierde fabriek van Volvo Trucks waar elektrische vrachtwagens worden geproduceerd. De eerste was Blainville in Frankrijk, waar Volvo in 2019 begon met de bouw van elektrische trucks voor afvalverwerking en stadsdistributie. Een jaar later startte de vestiging in New River Valley, VS, met de serieproductie van de VNR Electric, ontworpen voor regionaal transport. Vorig jaar werd een belangrijke mijlpaal bereikt toen Volvo Trucks als eerste fabrikant ter wereld de zwaardere range trucks in serieproductie nam in de fabriek in Tuve, Zweden.

Lees ook: Volvo presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Orders

Tot nu toe heeft Volvo Trucks orders ontvangen – inclusief intentieverklaringen – voor ongeveer 6.000 elektrische trucks in 42 landen in zes continenten. Alm: "Nog maar een paar jaar geleden dachten velen dat het onmogelijk was om trucks voor zwaardere transportinzet ook te elektrificeren. Maar we hebben al vroeg besloten dat elektrificatie onze belangrijkste weg naar een uitstootvrije toekomst is. Nu kunnen we een reeks speciaal gebouwde elektrische trucks aanbieden, die over de hele wereld commercieel worden gebruikt.”

Actie

Maar om de grote verschuiving naar elektrisch rijden te laten plaatsvinden, moeten regeringen volgens Alm "nu actie ondernemen en stimuleringsprogramma's aanbieden voor degenen die in de nieuwe technologie investeren, de capaciteit van het elektriciteitsnet vergroten en CO2-belastingen invoeren om duurzaam transport concurrerender te maken".