Van der Wal koopt 22 duurzame DAF's XG

Chauffeurs Van der Wal bij nieuwe truck
Chauffeurs Van der Wal bij nieuwe truck

Van der Wal heeft deze week de eerste serie van vier uit tweeëntwintig DAF XG 450 FAR Lowdeck motorwagens in gebruik genomen.

Chauffeurs Van der Wal bij nieuwe truck
Chauffeurs Van der Wal bij nieuwe truck

Met de belofte van truckfabrikant DAF dat dit model maar liefst 10% zuiniger rijdt, past dit perfect in de Van der Wal strategie 'Nú doen, wat nú kan' voor een duurzamere transportwereld.

Van der Wal koopt 22 duurzame DAF's XG

Het bijna 100-jarige transportbedrijf uit Utrecht geeft aan dat duurzaamheid, comfort voor de chauffeur en veiligheid de belangrijkste overwegingen zijn geweest bij deze aanschaf. Wie de DAF XG voor het eerst ziet, merkt volgens Van der Wal direct op dat de cabine van de truck groter is dan gangbaar. Dit komt omdat DAF de eerste truckbouwer is die inspeelt op de nieuwe Europese regelgeving voor afmetingen en gewichten. Een regeling in het leven geroepen om duurzaamheid, veiligheid en chauffeurscomfort te bevorderen.

Zero-emissie

Over de beslissing om deze investering te maken, vertelt operations manager Wilco Beerta bij Van der Wal: "Als het duurzamer kan dan bekijken we dat. Het liefst willen we zo snel mogelijk naar zero-emissie daarom houden we de ontwikkelingen voor elektrische trucks goed in de gaten. Maar elektrische motorwagens zijn nog nauwelijks op de markt en voor onze extra low configuraties voor volumetransport zelfs helemaal niet.

Toen kwam DAF eind 2021 met deze truck én beloofde een brandstofbesparing, en dus CO2 reductie, van wel 10% ten opzichte van de vorige generatie DAF trucks en onze huidige serie Mercedes trucks. Dat is een verbetering die we in geen jaren hebben gezien, dat kun je niet negeren. Toen hebben we gezegd 'oké, wij willen met DAF in zee en zien of dit verschil in de praktijk ook gehaald wordt."

Oude bekenden

De samenwerking tussen Van der Wal en Van Tilburg-Bastianen Truck & Trailer Service (TB T&TS) voert terug tot de jaren '70. In die tijd kocht Van der Wal bij 'Truck Service Utrecht' haar eerste DAF, later werd dat COSMO en sinds jaren is dat van Tilburg Bastianen Truck & Trailerservice. Beerta: "De relatie en service zijn altijd goed geweest dus toen wij de DAF als serieuze optie voor deze nieuwe investering in ons wagenpark zagen, was de stap naar TB T&TS vanzelfsprekend."

Lees ook: Kleijn Transport investeert in 10 nieuwe Actros trucks

Veiligheid

Duurzaamheid is bij Van der Wal belangrijk, dat is algemeen bekend. Maar waarom kiest de logistiek dienstverlener dan voor de grotere, luxere XG in plaats van de XF? Hans van ’t Hof, accountmanager Trucks bij TB T&TS: "Dit was een erg leuk moment. Toen we bij Van der Wal waren en er twijfel was over het type cabine, hebben we dezelfde middag nog 2 demovoertuigen, een XF en een XG, gehaald om ze zelf de grootte en het comfort van de XG cabine te laten ervaren.” Directeur/eigenaar Henk van der Wal van het gelijknamige transportbedrijf vult aan: "Toen Wilco en ik in beide cabines hadden gezeten toen wisten we 'ja dit kan natuurlijk niet meer anders dan de XG worden'. De chauffeur leeft praktisch in de wagen, als je dan zo veel extra ruimte en comfort kan bieden is dat geen vraag meer."

"Over de meeste mogelijkheden is volgens Van 't Hof veel overlegd, maar binnen een half uur was de keuze voor de grotere cabine beklonken. Van der Wal licht toe: "Onze oudste chauffeur is 73 en werkt al meer dan 40 jaar bij ons, we hebben meerdere families waar (groot)vader en zoon in het bedrijf zitten. Hun gezondheid en veiligheid is als die van mijn familie voor me. Het hoeft niet kwistig, maar als het ook maar enigszins financieel verstandig is én echt wat bijdraagt aan prettiger werken dan wil je datgene ook bieden."

Fleetboard

Nog iets opvallends is dat in de DAF's zowel Fleetboard als DAF Connect geïnstalleerd is. De chauffeurs van Van der Wal gebruiken al sinds 2014 Fleetboard om de rijstijl te vergelijken en verbeteren, ondersteund door chauffeur-coaches die opgeleid zijn om hiermee te werken. Beerta: "We hebben veel tijd en middelen in Fleetboard gestoken, de chauffeurs gebruiken het vrij intensief en dat zie je terug in hoge rijstijlcijfers. Fleetboard is een programma van Mercedes, dus vanuit beide merken bezien is dit natuurlijk een bijzondere integratie. Dit stelt ons niet alleen in staat om de ruim 110 chauffeurs op eenzelfde wijze te blijven ondersteunen, maar ook om beide merken goed te vergelijken in de duurzaamheidsprestaties."

Aanpassingen

Beerta heeft met TB T&TS een goed jaar gerekend en toegewerkt naar een vrachtwagen die aan alle eisen van Van der Wal voldoet. Zo waren er specifieke wensen als de inbouw van walstroom tegen onnodig stationair draaien van de truck. "Tweeëntwintig nieuwe trucks is een forse investering, dit koop je niet iedere dag. Dus hebben we de lat hoog gelegd: we wilden een truck die de komende 7 jaar tot de top blijft behoren qua comfort, veiligheid en natuurlijk duurzaamheid."

Volgens Van ’t Hof is samen met zijn klanten de allerbeste transportoplossingen zoeken het allermooiste van zijn vak. "Van der Wal heeft allerlei soorten wissellaadbakken met elke zijn eigen specificaties. We hebben er veel tijd ingestoken om de nieuwe voertuigen geschikt te maken voor elke laadbak. Iedere aanpassing vraagt daarom steeds weer doorrekenen van de kosten, de duurzame impact en de voordelen voor chauffeur."

Lagere CO2-uitstoot

Volgens Gertjan Boom, managing director bij Van der Wal, vragen steeds meer klanten naar duurzame oplossingen en de uitstoot van CO2-emissies mee te wegen in hun aanbestedingen. "Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij klanten in de bouwsector. Steeds vaker moeten of willen zij aan een bepaalde maximale CO2-uitstoot voldoen, transport wordt hierin meegenomen. Door deze maximering loont het als productleveringen zo CO2-neutraal mogelijk plaatsvinden."

Daarnaast noemt Boom een andere belangrijke groep klanten: “We rijden voor klanten met duidelijk duurzame producten en missies. Vaak kiezen zij voor ons omdat we hetzelfde uitgangspunt hebben en alles doen om het transport slimmer in te richten, bijvoorbeeld door LZV’s en elektrische kooiapen in te zetten. Deze klanten zijn enthousiast als ik hen vertel dat we weer een flinke CO2-reductie gaan realiseren.”