Stijgende energieprijzen voor het transport: ‘Het voelt als klap na klap’

Het kan niemand zijn ontgaan: de energieprijzen rijzen de pan uit. Steeds meer bedrijven luiden de noodklok. De winter overbruggen is in sommige gevallen zelfs niet meer rendabel. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in de glastuinbouw. Maar wat als je voor een dergelijke energie-intensieve sector rijdt als eigen rijder of transportbedrijf? Wordt het dan ook een magere winter of zijn er voldoende alternatieven om de komende maanden voldoende werk te blijven houden?

 

Daphne Doemges

Stijgende energieprijzen voor het transport: ‘Het voelt als klap na klap’
Stijgende energieprijzen voor het transport: ‘Het voelt als klap na klap’
Anouk Gompelman met haar partner: “We zijn erg blij met onze opdrachtgevers waarvoor we zeecontainers.”

De 28-jarige Joeri Borgers runt een kwekerij van twee hectare groot: JLP Flowers in Angeren. Hij heeft zelf ook vier vrachtwagens op de weg. Daarmee vervoert het bedrijf niet alleen de eigen snijhortensia’s en -pioenen, maar ook andere producten die vragen om geconditioneerd vervoer. “Tijdens de crisis van 2008 konden wij het gas al niet meer betalen. Sindsdien zetten wij al geen gas meer in op onze kwekerij”, zegt Borgers. “De klap die we toen kregen, zorgde dus voor deze switch. En daar plukken we nu de vruchten van. Want wat toen aan de hand was bij ons bedrijf, zie ik nu bij bedrijven om ons heen gebeuren.”

Dit artikel is verschenen in
Routiers 5 2022. Nog geen abonnee?
Kijk hier voor de mogelijkheden.

Overdag rijdt het team van Borgers met vier wagens zeecontainers. In de avond brengen de chauffeurs de eigen bloemen naar de veiling. “Ook wij merken dat veel andere transporteurs de tarieven verhogen. De kosten voor de toevoer van materialen die we nodig hebben voor onze kwekerij, stijgen daardoor.” Met de eigen wagens verzorgt Borgers ook geconditioneerd vervoer voor kwekers in de buurt. “Daar zie ik links en rechts wat wegvallen. Dat zorgt uiteindelijk ook voor minder inkomsten bij ons. Zet die trend verder door, dan zullen we moeten schakelen. Maar op dit moment redden we het nog.”

Dilemma door energieprijzen

Ook aan Q-Expresse gaat deze crisis niet ongemerkt voorbij. Ali Korkmaz, eigenaar van dit transportbedrijf uit De Lier, ondervindt duidelijk de gevolgen van de stijgende energieprijzen. “Ik was zelf eigen rijder, maar de hobby liep uit de hand en we hebben nu vijftien vrachtwagens. In de twintig jaar van mijn carrière heb ik dit soort prijzen nog nooit meegemaakt. Diesel, gas… alles wordt duurder. Wij belasten indien mogelijk de kosten door naar de klant, in de hoop dat de eindgebruiker ook meebetaalt. Dat gaat niet altijd vlekkeloos, want sommige klanten willen of kunnen niet meer betalen. Dan heb je een dilemma: rijd ik door voor de oude prijs, of stop ik bij die klant? Ik zeg altijd: de aanhouder wint. Daarom ga ik open in gesprek met mijn klanten. Door te overleggen is het soms mogelijk om een tegemoetkoming in de kosten af te spreken. Maar het is duidelijk dat er veel druk op ondernemers ligt door deze hoge energieprijzen.”

Kostendekkend

Q-Expresse is gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer. “Hoofdzakelijk vervoeren wij groenten en fruit. Voorheen transporteerden we ook bloemen, maar we merken al dat dit terugloopt. De bloementelers kunnen gewoonweg het gas niet meer betalen. Daarom pakken wij nu alles aan om toch te blijven rijden om de kosten deels te kunnen dekken. Zo doen we nu ook stukgoed in onze gekoelde trailers.” 

Joeri Borgers: “Tijdens de crisis van 2008 konden wij het gas al niet meer betalen. Sindsdien zetten wij al geen gas meer in op onze kwekerij.”

Afgelopen zomer draaide de zaak van Korkmaz buiten verwachting goed. Nu houdt hij zijn hart vast voor de komende winter. “De timing is niet bepaald goed: eerst hadden we last van de coronacrisis, en nu dit! Het voelt als klap na klap. Maar tegelijkertijd zeg ik: gewoon rustig blijven en met z’n allen proberen hier doorheen te komen. De coronacrisis hebben we met ons team ook overleefd. Wij weten niet wat er morgen gebeurt, maar we gaan wel door!”

Beginnend eigen rijder

Wie op dit moment plannen heeft om als eigen rijder aan de slag te gaan, krabt zich wellicht nog een keer achter de oren. Anouk Gompelman uit Slootdorp erkent dat de timing niet ideaal is, maar waagde toch de gok. Samen met haar partner richtte ze half oktober hun eigen bedrijf op: V.T.G. Transport. “Als beginnend eigen rijder is het nu zeker lastig met alle stijgende prijzen. Zowel de diesel- als de energieprijzen zijn duidelijk hoger dan een tijd geleden. Alles wordt duurder: de aanschaf van de vrachtwagen, maar denk bijvoorbeeld ook aan onderhouds- en reparatiekosten. We rijden weliswaar niet voor energie-intensieve sectoren, maar ook wij gaan de gevolgen van de stijgende energiekosten merken. Want ook de energiekosten van garages stijgen, waardoor wij meer zullen gaan betalen voor dezelfde diensten. Deze kosten zullen we niet altijd kunnen doorberekenen aan opdrachtgevers. Daarom zijn duidelijke afspraken met je opdrachtgevers noodzakelijk. Want als alles duurder wordt en je krijgt hetzelfde per rit betaald als voorheen, dan houd je het niet lang vol. We weten dat we in een moeilijke tijd ons bedrijf beginnen. Daarom zijn we ook erg blij met onze opdrachtgevers waarvoor we zeecontainers rijden.”

Gepubliceerd op

Abonneren

Geen enkele uitgave meer missen?

Abonneren

Delen


  • Agenda

  • Geen agenda-items bekend.