‘Op deze hybridetrekker wordt de chauffeur een energiemanager’

Als eerste in Nederland gaat Rowill Transport uit Heijen zand en grint vervoeren met twee Scania’s R360 als 4×2-hybridetrekkers. Eigenaren Roy Vergeer en William Heemstra komen hiermee tegemoet aan de vraag van meerdere opdrachtgevers om de CO2-uitstoot van het transport zoveel mogelijk te beperken. 

‘Op deze hybridetrekker wordt de chauffeur een energiemanager’
‘Op deze hybridetrekker wordt de chauffeur een energiemanager’

“Het is voor ons best een sprong in het diepe”, vertellen de directieleden van Rowill Transport. “Enerzijds willen wij al veel langer onze carbon footprint naar beneden brengen. Maar anderzijds is het nog iets te vroeg om helemaal elektrisch te gaan rijden. Wij krijgen dat nog niet ingepast in ons transportpatroon. Dit nog afgezien van de extra investering die een elektrische truck met zich meebrengt. Een van onze opdrachtgevers wil toch heel graag dat wij zoveel mogelijk onze uitstoot beperken op korte termijn; vandaar dat we samen met Scania zijn gaan zoeken naar een oplossing.” 

Laad- en losplaatsen hybridetrekkers 

Dit moest én haalbaar zijn én CO2-technisch ook enig gewicht in de schaal leggen. “Onze opdrachtgever kwam met het voorstel dat wij de last mile naar zijn productieplaatsen rijden en het lossen van de verschillende zand- en grintmengsels geheel elektrisch zouden doen. Wij hadden daarbij weer de insteek dat de daarvoor benodigde energie gehaald zou moeten worden uit wat de auto met remregeneratie onderweg naar de klant zou kunnen terugwinnen.” 

Daarbij speelt het voordeel dat het grootste deel van de ritten niet over de snelweg gaat, maar juist binnendoor. Dat betekent dat er veel meer momenten zijn waarmee er remenergie kan worden teruggewonnen. Verder rijden ze een belangrijk deel van de kilometers in Duitsland waar het landschap iets glooiender is en er dus meer op de motor te remmen valt. “Wij hebben een inventarisatie gemaakt van alle laad- en losplaatsen die wij zouden willen aandoen met de twee hybridetrekkers waarna Scania daar een rekenmodel op losgelaten heeft. Daaruit blijkt dat er genoeg kinetische energie naar elektriciteit zou moeten kunnen worden omgezet om én de auto onderweg elektrisch te kunnen ondersteunen én die laatste afstand naar het terrein van de klant én het lossen op de PTO helemaal elektrisch te kunnen doen.”

Daarmee ging voor Rowill Transport de kogel door de kerk: het bedrijf kocht twee Scania’s R360-hybridetrekkers. “De meeste aandacht voor elektrisch transport gaat momenteel uit naar de stadsdistributie. Maar iedereen weet dat we méér moeten gaan doen. Wij zien alleen bij veel collega’s dat er toch nog volop getwijfeld wordt. Dat kunnen wij heel goed begrijpen. Maar de proof of the pudding is in the eating. En anders gebeurt er nooit wat.”

‘Elektrisch rijden komt eraan’

Voor Rowill Transport komt daar nog bij dat nú het moment is gekomen om ervaring op te doen. “Elektrisch rijden komt er gewoon aan. We zullen uiteindelijk gewoon móéten en dan is dit een prima manier om te kijken hoe we dat kunnen inpassen. Ook is het echt een statement. Want het nieuws was amper naar buiten, of we kregen al van andere verladers de vraag of we dat ook niet voor hen kunnen gaan doen. Hoewel wij momenteel TCO-technisch zeker geholpen worden door de hoge brandstofprijzen blijft het een uitdaging. Duidelijk is dat er veel van de chauffeurs zal afhangen. Die worden meer en meer ook energiemanager. Scania gaat de chauffeurs twee jaar lang begeleiden. Dan wordt hybriderijden echt een sport. Normaal zou je in dit werk 410 pk inzetten. Deze trucks hebben een 360 pk-vijfcilinderdieselmotor met een maximaal koppel van 1.700 Nm. Maar dat vermogen heb je het meeste nodig bij het optrekken en heuvelop. Dan helpt de elektromotor van de hybride enorm mee. Want die legt 2.150 Nm piek koppel in de schaal dat uit de aard van het systeem vanaf stilstand direct beschikbaar is. Als je wilt, trekt de auto als een beest. Daar moet je wel mee leren omgaan.”

In Nederland kan met deze hybride-Scania met 50 ton totaalgewicht gereden worden. In elektrische rijmodus heeft deze truck een GTW van maximaal 40 ton. Rowill Transport bespaart het nodige gewicht door met een aluminium laadbak op de kiptrailer te rijden met daarin een kunststofvloer.

Transport van zand en grint

Rowill Transport verzorgt het transport van zand en grint van baggerbedrijven en andere winningplaatsen naar depots van derden en scheepsverladingen en vandaar weer het gereed product naar andere gebruikers zoals betonmortel en betonwarenproducenten. “Wij doen gemiddeld met onze voertuigen zo’n 120.000 kilometer per jaar. Ook dat maakt een hybride interessant. Want zeker vanwege het vele optrekken en afremmen dat nu eenmaal ingebakken zit in onze ritten zou een hybridetrekker heel veel brandstof kunnen besparen. We mikken op zeker 30 tot 40 procent winst.”

Gepubliceerd op

Nieuwsbrief

Routiers nieuwsbrief ontvangen?

Inschrijven

Delen


  • Agenda

  • Geen agenda-items bekend.