Onderweg
-
Waar zijn sneeuwkettingen verplicht?
Het is zover: de sneeuwkettingen mogen weer uitgepakt worden. De winter breekt aan en dat sneeuwkettingen jou veilig houden tijdens lange ritten in de vrachtwagen spreekt waarschijnlijk wel voor zich. Maar hoe zit het eigenlijk met de wet- en regelgeving voor vrachtwagens? Is het verplicht? En waar zijn ze wel of juist niet toegestaan? -
Beïnvloeding rijvaardigheid: ‘Eén epileptische aanval, twee jaar geen vrachtwagen rijden’
Dat alcohol en drugs de rijvaardigheid beïnvloeden is algemeen bekend. Maar dat geldt ook voor bepaalde medicijnen en aandoeningen. Waar moet je op letten om te allen tijde veilig de weg op te kunnen? Daphne Doemges -
Zorgen om gevolgen importverbod Russische olie: ‘Wel krapte, geen dieseltekort’
5 december is traditioneel een dag met leuke verrassingen. Voor het wegtransport en andere dieselgebruikers wacht dit jaar een minder leuke ‘surprise’ op die datum: stijgende prijzen en het begin van een periode van krapte en mogelijk een dieseltekort. Al verwachten de branchevereniging van de Nederlandse oliesector en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat dat het tot dat laatste niet komt. Erik Stroosma -
Eten in Farmsum: ‘Er zijn geen nettere mensen dan chauffeurs’
Voor de gemiddelde Nederlander is Delfzijl het eind van de wereld, maar de truckers die vaste klant zijn bij Hotel-Wegrestaurant Schipper in Farmsum weten wel beter. Truckers, vooral transporteurs van chemicaliën, zijn hier kind aan huis. Ze genieten van een uitstekende maaltijd, de vertrouwde sfeer en het contact met collega’s. Koen van Wijk -
Onvoldoende en vies sanitair onderweg. ’Altijd een bakje of emmer mee’
Chauffeurs, vooral vrouwen, klagen vaak over slecht en vies sanitair op parkeerplaatsen langs snelwegen en bij laad- en losplaatsen. Bij sommige laad- en losplaatsen mogen ze zelfs geen gebruikmaken van de toiletten binnen en moeten ze – als ze geluk hebben – het doen met een Dixie. Chauffeurs Sofie Probst en Aadje van Noordennen kunnen erover meepraten. Annelies van Stijn -
-
Café bij Daan: ‘Alsof het je eigen huis is’
Wie chauffeur is én daarnaast fan van André Hazes zal het vast al weten: Café bij Daan langs de A16 ter hoogte van Willemsdorp is ‘the place to be’. Gezellig, lekker volks en met heerlijk versgemaakte gehaktballen. Een succesrecept waar menig trucker graag voor omrijdt. Eigenaresse Daantje Lurks kan niet trotser zijn. Tekst: Ank van Lier -
Hoe slimme video werkt bij een dashcam in een vrachtwagen
Steeds meer vrachtwagens maken gebruik van speciaal ontworpen dashcams. Bij een dashcam voor een vrachtwagen komen HD-dashcamvideo, kunstmatige intelligentie (AI) en bestuurdersinformatie samen. Dit biedt verschillende voordelen. Niet alleen voor de vrachtwagenchauffeurs, ook voor wagenparkbeheerders. -
Transport Oekraïne valt stil, 12.000 chauffeurs staan vast
In Oekraïne en de wijde omgeving zitten naar schatting 12.000 chauffeurs van allerlei nationaliteiten vast. Dit meldt de IRU, de internationale koepel van transportverenigingen, in een open brief aan regeringsleiders en autoriteiten in Europa en Eurazië. -
Poolse grens met Oekraïne open, vertraging voor goederenvervoer
De Poolse douane heeft bevestigd dat de grenzen met Oekraïne open zijn. Wel moeten chauffeurs rekening houden met vertraging. De grens met Moldavië is open, die met Transnistrië niet. Dit meldt TLN naar aanleiding van berichtgeving van de internationale vervoerderkoepel IRU. -
In de Klaver: ‘Het is gewoon normaal eten hier’
Een verzameling modelvrachtautootjes siert de lange bar, aan de stamtafel kan iedereen aanschuiven. Het personeel kent alle gasten en serveert schnitzels om je mouwen voor op te stropen. Wegrestaurant In de Klaver in het Groningse Niebert ademt een ouderwets gezellige huiskamersfeer, waar chauffeurs onderweg in het noorden graag voor omrijden. -
‘Verplichte stop kan leiden tot chaos bij grenzen’
Vrachtwagenchauffeurs moeten per 2 februari bij of net na de grens stoppen om handmatig in de tachograaf aan te geven dat zij een landsgrens passeren. Die verplichte stop leidt mogelijk tot chaos bij grensovergangen, onnodige extra CO2-uitstoot en hogere kosten voor vervoerders, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). -
Tom Driessen waardeert de rust van de nacht
Met een druipende, schuimende spons in zijn hand balanceert hij op een metershoge trap. “Die trap is een beetje wankel”, vertelt chauffeur Tom Driessen van Van Setten later in de cabine. “Ik klim nooit tot bovenaan, want ik heb hoogtevrees.” Een schone auto mag wat kruim (en schuim) kosten. Een dag op pad met de goedlachse nieuwe aanwinst van Van Setten, die ruim 7000 volgers heeft op TikTok. -
Marcel IJzerman is blij dat hij vier dagen per week mag rijden
Vier dagen per week rijdt Marcel IJzerman voor Selman Transporten uit Bemmel. Fulltime aan de bak is voor hem niet praktisch: zijn vrouw is verpleegkundige en hij heeft ook drie school-gaande dochters. Door zijn parttimecontract kan Marcel zijn favoriete beroep uitoefenen. Hij grijnst tevreden als hij het vertelt. -
‘Brake checking toenemend fenomeen op de weg’
Het fenomeen brake checking – bewust voor een vrachtwagen op het rempedaal trappen, groeit in Nederland. 86,9 procent van de Nederlandse beroepschauffeurs heeft deze vorm van verkeersagressie meegemaakt. Ruim driekwart van de vrachtwagenchauffeurs (77,3 procent) heeft het zelfs meerdere malen ondervonden tijdens het werk. -
Truckstop Truck-Inn Nobis Asten haalt de gehaktbal nooit van de kaart
Snel een goede, voedzame maaltijd op tafel zetten voor truckers: dat is prioriteit nummer één bij het team van Truckstop Truck-Inn Nobis Asten. Maar ook de brandschone en moderne douches zijn een kenmerk én trots van dit Brabantse familiebedrijf. -
-
Als Jan de Jong bergen ziet, gaat de radio uit
Als een blije toerist. Gewoon onder werktijd. Zo voelt internationaal chauffeur Jan de Jong zich af en toe. “Toen ik vorige week Oostenrijk in reed, zag ik de bergen voor me opdoemen. Prachtige vergezichten met weidse landschappen, ruige rotshellingen en een stralende zon erbij. Dan ben ik helemaal in mijn element. Als ik dat zie, zet ik de radio af.” Jan rijdt een tankwagen met vaak gevaarlijke stoffen voor Transportbedrijf Van Ziel. Meestal richting Duitsland maar ook naar andere plekken. -
Secure Truckstop: ’Een chauffeur wordt hier altijd geholpen’
Eddy Kerfs is, samen met zijn broer Victor, eigenaar van Secure Truckstop in Heusden-Zolder. Een plek waar chauffeurs verzekerd zijn van een goede maaltijd tegen een schappelijke prijs, maar ook van een schone douche, een winkel én beveiligde truckparkeerplaats. De gebroeders Kerfs, die zelf ook actief zijn in de transportwereld, weten waar de pijnpunten liggen in de sector en doen het daarom ‘anders dan anderen’. -
Sector in actie tegen tekort vrachtwagenchauffeurs
Er is een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. In de komende jaren heeft de sector behoefte aan de instroom van ruim 7.000 chauffeurs per jaar. Een belangrijke oorzaak hiervan is de vervangingsvraag door vergrijzing. Sociale partners in de sector transport en logistiek, TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen komen daarom in actie om te zorgen voor extra vrachtwagenchauffeurs om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. -
Ruud van Mourik: ‘Ik voelde me bezwaard dat we moesten sluiten door corona’
Van echt chauffeurscafé naar wegrestaurant en inmiddels modern restaurant aan de weg: de Goudreinet langs de A1 bij Barneveld maakte in de afgelopen dertig jaar een flinke ontwikkeling door. Hoewel de doelgroep in de loop der tijd is uitgebreid, dragen eigenaren Nelleke en Ruud van Mourik nog steeds de beroepschauffeurs een heel warm hart toe. -
Colin Veldhuizen: 'Het voerconcert kan beginnen'
Gggrgggrgg, gggrggrgg, klinkt het. 31 ton varkensvoer glijdt door een dikke zwarte slang naar de geelgrijze silo’s van een varkenshouder op het platteland in de buurt van Hengelo. Aan het werk is de goedgehumeurde gladhoofdige chauffeur Colin Veldhuizen. Hij leegt de bulkauto van Agruniek-Rijnvallei, een rumoerig klusje. In zijn oorschelpen zijn gele beschermers zichtbaar. Maar toch luistert hij aandachtig. Op welk moment moet hij een volgend vak van de tank openzetten? “Als je doof bent, is dit werk een stuk moeilijker.”
Routiers nieuwsbrief ontvangen?
Inschrijven