Mercedes onthult in september eActros LongHaul

Mercedes-Benz 30-06-2022
Mercedes onthult in september eActros LongHaul

De batterij-elektrische eActros LongHaul-truck voor internationaal transport zal dit jaar de highlight zijn van Mercedes-Benz Trucks op de IAA Transportation in september in Hannover. De fabrikant kondigde de 40-tons truck in 2020 aan en presenteert precies twee jaar later voor het eerst het ‘concept-prototype’.

Mercedes onthult in september eActros LongHaul

De eActros LongHaul die op de IAA wordt getoond, biedt een voorproefje van de designtaal van het serievoertuig. De trekker maakt ook deel uit van de eActros LongHaul-testvloot. De eerste prototypen worden al intensief getest en nog dit jaar wordt de eActros LongHaul ook op de openbare weg getest. Komend jaar zullen bijna serierijpe prototypen bij klanten voor praktijktests worden ingezet. De serierijpheid is gepland voor 2024. Op één acculading heeft de eActros LongHaul een actieradius van circa 500 km. De eTruck maakt hoogvermogen opladen mogelijk – het zogeheten Megawatt Charging.

Batterij-elektrische trucks Mercedes-Benz 

Naast de eActros LongHaul zal Mercedes-Benz Trucks op de IAA nog meer nieuwe batterij-elektrische trucks presenteren. In de fabriek in Wörth wordt sinds oktober 2021 de eActros voor zwaar distributietransport in serie geproduceerd. In juli volgt de eEconic voor gemeentelijk gebruik. Mercedes-Benz Trucks streeft ernaar om het aandeel van lokaal CO2-neutrale nieuwe voertuigen in Europa tegen 2030 te verhogen tot meer dan 50 procent.

Karin Rådström, ceo Mercedes-Benz Trucks: “De elektrificatie van het internationaal transport is de volgende mijlpaal op onze weg naar CO2-neutraliteit. Als batterij-elektrisch voertuig moet de eActros LongHaul rendabel zijn voor onze klanten. Mijn team en ik kijken ernaar uit om deze innovatieve truck in september aan onze klanten en het publiek te presenteren.”

Teaserfoto’s eActros LongHaul

Als aankondiging van de IAA heeft Mercedes-Benz Trucks de eerste teaserfoto’s van het eActros LongHaul concept-prototype gepubliceerd en aanvullende technische specificaties van het serievoertuig bekendgemaakt. Zo worden in de eActros LongHaul lithium-ijzer-fosfaat-accu’s (LFP) toegepast. Deze worden met name gekenmerkt door een lange levensduur en meer bruikbare energie. De accu’s kunnen in minder dan 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen bij een laadstation met circa 1 megawatt vermogen. De grote actieradius op één acculading in combinatie met Megawatt Charging maakt een totale actieradius mogelijk op het niveau van conventionele trucks en daarmee gebruik in tweeploegendienst. Het voertuig onderscheidt zich ook door een bijzonder goed uitgebalanceerde aandrijflijn voor een zeer aangename rijervaring. Daarnaast beschikt de eActros LongHaul over tal van veiligheidsinnovaties van de fabrikant. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor batterij-elektrisch langeafstandstransport is om klanten een holistische transportoplossing bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services te bieden. De eActros LongHaul zou daarmee de juiste keuze moeten zijn voor klanten op het gebied van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Voordelen van de Mercedes-Benz eActros LongHaul

Batterij-elektrische aandrijvingen hebben het hoogste rendement van alle alternatieve aandrijvingen. De eActros LongHaul biedt daarom met zijn puur batterij-elektrische aandrijving een hoge mate van energie-efficiëntie. Dit biedt transportbedrijven aanzienlijke economische voordelen in de beoogde gebruiksscenario’s van de eActros LongHaul.

Een groot deel van de langeafstandsritten van transportbedrijven vereist geen grotere actieradius dan de circa 500 km die de eActros LongHaul op één acculading mogelijk maakt. Daarnaast beperken wettelijke eisen aan de rijtijden van vrachtwagenchauffeurs de noodzaak van een grotere actieradius, al naargelang het geval. Zo moeten vrachtwagenchauffeurs in de EU na maximaal 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten pauze nemen. Gedurende deze tijd kan de energie voor de resterende route worden opgeladen. Bij regelmatig gebruik op planbare routes en overeenkomstige afstanden en oplaadmogelijkheden, zal de eActros LongHaul dan ook de juiste keuze zijn voor transportbedrijven.

Partnerships voor laadinfrastructuur

Daimler Truck, Traton Group en Volvo Group hebben een bindende overeenkomst getekend voor de oprichting van een joint venture op het gebied van openbare laadstations voor langeafstandstrucks. Dit voorziet in de oprichting en exploitatie van een openbaar hoogvermogen laadnetwerk voor batterij-elektrische langeafstandstrucks en touringcars in Europa. Het laadnetwerk van de drie partijen moet merkonafhankelijk beschikbaar zijn voor wagenparkbeheerders in Europa. Mercedes-Benz Trucks werkt voor depotladen samen met Siemens Smart Infrastructure en Engie.

Daarnaast neemt Daimler Truck deel aan het project ‘Hoogvermogen opladen voor langeafstandstrucks’ (Hochleistungsladen im Lkw-Fernverkehr – HoLa). Doel van het project, met patronage van de VDA, is de planning, bouw en exploitatie van een hoogvermogen laadinfrastructuur voor batterij-elektrische langeafstandstrucks. Op vier locaties in Duitsland worden twee hoogvermogen laadstations met het Megawatt Charging System (MCS) opgesteld en in de praktijk getest. Bij het project zijn diverse andere consortiumpartners uit de branche en het onderzoek betrokken.

Ultiem doel: CO2-neutraal vervoer over de weg in 2050

Daimler Truck heeft de ambitie om tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO2-neutraal rijden (‘tank-to-wheel’). De twee batterij-elektrische modellen Mercedes-Benz eCitaro en Mercedes-Benz eActros worden al sinds respectievelijk 2018 en 2021 in serie geproduceerd. Nog dit jaar volgen de Mercedes-Benz eEconic, de FUSO eCanter en de Freightliner eCascadia. Andere lokaal CO2-neutrale voertuigen staan gepland. Vanaf de tweede helft van het decennium wil de onderneming serievoertuigen met brandstofcelaandrijvingen op waterstof toevoegen aan zijn voertuiggamma. CO2-neutraal transport over de weg in 2050 is het ultieme doel.