Menten Hilkens beloont chauffeur met Scania R770 V8 8x2

Merken 04-02-2022
Menten Hilkens beloont chauffeur met Scania R770 V8 8x2

Metaalhandel en recyclingbedrijf Menten Hilkens nam deze week zijn eerste Scania R770 als 8×2-haakarmauto in gebruik. Dat mededirecteur Olaf Hilkens voor een Scania V8 in de krachtigste uitvoering ging, had meerdere redenen. “De belangrijkste is dat wij graag onze chauffeur wilden belonen voor zijn inzet. Maar ook telt mee dat wij zien dat in ons werk de V8-motor het heel goed doet.”

Menten Hilkens beloont chauffeur met Scania R770 V8 8x2

Metaalhandel en recyclingbedrijf Menten Hilkens uit Haelen (Limburg) richt zich interregionaal op de levering van bijvoorbeeld afrastering en gevelbeplating en het verzamelen en verwerken van zowel ferro- als non-ferrorestmetaal. “Daarvoor hebben wij drie auto’s, met deze nieuwe zijn dat alle drie Scania’s. Maar we gebruiken er normaal gesproken twee. De oudste van de drie is onze back-up”, vertelt directeur Olaf Hilkens. “Alle drie trucks zijn achtcilinders. Maar ik geef toe dat we aanvankelijk voor een 660 pk gingen.” 

Menten Hilkens beloont chauffeur met Scania R770 V8 8x2

V8 goed voor dit werk

Dat het toch de allersterkste truck uit de markt werd, kwam omdat Hilkens van tevoren een bedrag in zijn hoofd had wat het ongeveer mocht kosten. “De chauffeur had wel aangegeven dat hij liever een dik aangeklede truck had met een iets kleinere motor dan een kale auto met heel veel pk’s. ‘Alles zit er op en eraan maar het is toch wat beperkter geworden’, zei ik. En toen ik dat gezicht zag betrekken, vertelde ik hem dat hij het ‘maar’ met 770 pk moest doen omdat er geen dikkere motor bestaat. Daarna is onze chauffeur nog maanden bezig geweest om de hele look-and-feel in orde te krijgen. Het resultaat is een nette auto met een stoere uitstraling die past bij ons bedrijf.”

“Maar hoewel wij de ervaring hebben dat met name de V8-motoren van Scania het in ons werk heel goed doen, gaat het eigenlijk niet zozeer om de auto’s als wel om de service en de ontzorging die wij onze klanten daarmee kunnen bieden. ‘De business zit bij ons in de bak’ zeg ik altijd. Door met eigen materieel op tijd en punctueel afzetbakken bij de klant neer te zetten en op te halen, zorgen wij voor continuïteit in hun fabricageproces. En ook versterken we daarmee onze eigen nering. Want als wij met onze bakken goed werk leveren, is een klant minder snel geneigd naar een ander te gaan. En wat dat betreft begrijpt Scania onze business.” 

Scania met GVW van 36 ton

De nieuwe Scania Highline R770 is met zijn asconfiguratie ingericht op het afzetwerk. De rondom luchtgeveerde truck heeft een 9-tonsvooras, een gestuurde voorloopas en een dubbellucht hefbare maar niet-sturende achteras. Dit triplestel is goed voor 27 ton wat samen met de vooras op een GVW van 36 ton uitkomt. “Die 36 ton is heel belangrijk, want een auto in het schroot zit zo aan zijn maximumlaadvermogen. Daarbij is de truck zelf met zijn robuuste chassis met een innerliner en vier assen natuurlijk ook niet de lichtste. De zware configuratie is bijna een must in ons werk. Want als je een geladen 40-kuubsafzetbak op de auto trekt, komt al dat gewicht, zij het kortstondig, op de achterste as. En dat niet één keer maar vele malen per dag en dat jarenlang. Daar heeft zich bij ons de robuustheid van de Scania bij onze andere auto’s wel bewezen. Dus gaan we ervan uit dat deze nieuwe dat ook goed aan kan.”

Knikbare 25-tonshaakarm van Terberg

Als opzetinstallatie koos Hilkens voor een knikbare 25-tonshaakarm van Terberg. “Dat is een kostbare oplossing, maar heeft alles te maken met de service die wij willen leveren. Met deze arm kunnen wij zowel 6-als 4-meterbakken goed handelen en dat is voor sommige van onze klanten cruciaal. De haakarm heeft verder het voordeel boven een kabelsysteem dat het op- en afzetten veel sneller gaat.”

De Scania zelf is verder compleet uitgerust met een retarder, ACC, camera’s rondom, een King of the Road-pakket en voldoende aankleding. “Maar zeker zo belangrijk voor ons is de standaardaslastindicator van Scania dat dankzij de luchtvering op alle assen werkt. Dat werkt tot op 100 kilo nauwkeurig en daarmee kunnen wij direct bij de klant zien of we wel of niet binnen de wettelijke gewichten blijven.”

70.000 kilometer per jaar

Hilkens verwacht dat de auto circa 70.000 kilometer per jaar gaat doen. “We rijden in Nederland, België en Duitsland in een straal van ongeveer 150 kilometer rond onze basis. Dus dat zijn niet eens zo heel veel kilometers. Dus hoop ik er een flink aantal jaren mee te kunnen rijden.”

Lees ook: Eerste Scania 770S V8 voor bergingsbedrijf Hendriks