Hoge dieselprijs: ‘Het is nu alleen vol gas als het moet’

04-05-2022
Hoge dieselprijs: ‘Het is nu alleen vol gas als het moet’

Ondanks de accijnsverlaging per 1 april voor diesel met 11 cent per liter, is de dieselprijs nog steeds exorbitant hoog. Voor transportondernemers is het afsluiten van een brandstofclausule met hun opdrachtgevers van levensbelang. Maar minimaal zo belangrijk is volgens transportondernemers waarmee routiers sprak het verhogen van de ritprijzen.

 

Annelies van Stijn

Hoge dieselprijs: ‘Het is nu alleen vol gas als het moet’
Van links naar rechts: Peter van Helden, Ronald den Breejen en Kevin van Son.

Geen enkele transportondernemer twijfelt dezer dagen aan nut en noodzaak van een brandstofclausule. Volgens een schatting van TLN maakt circa 80 procent van de ondernemers in de sector hiervan gebruik en kunnen daarmee de risico’s van sterke fluctuaties in brandstofkosten worden ondervangen. Toch kunnen ondernemers die gebruik maken van een brandstofclausule last hebben van de sterk stijgende brandstofprijzen, omdat de clausule vaak met vertraging werk. TLN adviseert ondernemers zo lang de stijging van de brandstofprijzen doorgaat vinger aan de pols te houden bij opdrachtgevers en klanten. “De periode waarover je een clausule afsluit moet verkort kunnen worden. Daardoor kan een vervoerder de prijsstijging van de brandstof sneller meenemen in zijn prijzen en hoeft hij niet te wachten tot het volgende ‘correctiemoment’ dat is afgesproken in de clausule.”

Dieselprijs en clausule

De transportondernemers die Routiers spreekt over de stijgende brandstofprijzen zijn zich terdege bewust van het belang van een dieselclausule. Maar die clausule alleen is volgens hen niet voldoende. Peter van Helden, Ronald den Breejen en Kevin van Son, alledrie in 2021 als zelfstandig chauffeur gaan rijden voor expediteursbedrijf BCL in Rhoon, ondervinden dagelijks de gevolgen van de hoge dieselprijs. “Als chauffeur in loondienst heb je niet direct te maken met de stijgende dieselprijzen. Nu ik die rekeningen zelf betaal, is dat een ander verhaal”, zegt Peter. “Een jaar geleden kostte een liter diesel een euro minder. De brandstofkosten waren eenderde van de totale kosten. Nu is dat twee derde. Dat zijn grote verschillen. En als kleine ondernemer die met een 150.000 kilometer per jaar zo’n 50.000 liter diesel verbruikt, krijg ik nooit dezelfde kortingen bij een brandstofleverancier als een transportbedrijf met tien, twintig of honderd wagens. Gelukkig regelt BCL voor de circa 35 zelfstandige chauffeurs die voor haar zeecontainers vervoeren in Nederland en Europa alles goed met de opdrachtgevers. Er is in ieder geval een brandstofclausule. Het nadeel is wel dat je met snelle fluctuaties al gauw een paar weken achter de feiten aanloopt. En als de prijzen weer iets lager zijn, dan proberen sommige opdrachtgevers weer onder die prijsstijgingen uit te komen. Enkele klanten willen er helemaal niet in meegaan en die raak je dan kwijt. Maar het merendeel begrijpt het gelukkig.”

Winst verdampt letterlijk en figuurlijk

Overigens zijn het volgens Peter nu niet alleen de prijsstijgingen van brandstof. “Ook de bandenprijs is met 25 procent gestegen en per 15 april komt daar nog een 15 procent bovenop. Een buffer opbouwen is zo erg lastig. Gelukkig kan ik een stootje hebben. Ik heb vorig jaar een tweedehands Scania aangeschaft zonder financiering van een bank. Die aflossingskosten heb ik dus niet. Al met al ben ik blij en beretrots dat ik de stap naar zelfstandig transportondernemer heb gezet. Minder leuk is het helaas om nu continu bezig te moeten zijn met kosten. Je ziet al je winst letterlijk en figuurlijk verdampen.”

Hogere ritprijzen

Ronald den Breejen herkent het verhaal van Peter. “Vorig jaar mei ben ik  voor mezelf begonnen. Sinds een maand rijd ik in m’n nieuwe Scania R450 die nog zuiniger is dan verwacht, 1 op 4,5. Erg fijn in deze dure tijd. Overigens heb ik geluk gehad dat ik de wagen vorig jaar al had besteld, want dezelfde Scania is nu € 40.000 duurder. Tel dat allemaal maar eens bij elkaar op.” 

Ronald is blij dat BCL alles goed voor haar chauffeurs regelt als het gaat om bijvoorbeeld de brandstofclausule. “En dat is niet het enige. Ze hebben afgelopen jaar ook de ritprijzen verhoogd. Die dalen namelijk niet als de dieselprijzen weer zakken. En dat is goed, want ook de kosten voor banden, onderhoud en reparaties stijgen. En dan leggen we er onder de streep nog altijd iets op toe. Maar iedereen zal moeten inleveren. We moeten het gewoon samen doen. En daarvoor is het concept van BCL goed. BCL helpt ons waar nodig en wij als chauffeurs helpen BCL.” 

Dit artikel krijg je cadeau van Routiers.
Voortaan alles lezen?
Neem dan
een abonnement! 

Het rijden met zeecontainers bevalt Ronald goed. “Helaas hebben we in deze periode ook te maken met de enorme drukte op de terminals in Rotterdam. Ze verdrinken daar in de lege containers. Daardoor zijn de wachttijden enorm. Uren die wij niet betaald krijgen. Gelukkig hebben we geen mensen in loondienst, want dan is dat niet te betalen.”

Rustig rijden en uitrollen

Ook Kevin van Son is blij met de keuze die hij vorig jaar maakte om zelfstandig te worden en voor BCL te gaan rijden. “Ik heb het voorbeeld van Peter en Ronald gevolgd. En het mooie is dat we met ons drieën veel kunnen overleggen over wat wijsheid is in deze economisch lastige tijden.” Een van de zaken waar de drie heren het over hebben gehad, is wat ze zelf kunnen doen om hun brandstofverbruik te drukken. “Bij ons gaat de teller inmiddels niet hoger dan 82/83. Dat scheelt heel veel brandstof”, vertelt Kevin. “Nu is het alleen vol gas als het moet. Verder is het rustig rijden, uitrollen enzovoorts. Het is mooi als je 0,3 tot 0,4 kilometer per liter meer kunt rijden. Met 700 kilometer per dag tikt dat aan. Gelukkig rijdt mijn DAF 1 op 3,6. Dat is niet zo zuinig als de Scania van Ronald, maar toch heel acceptabel voor een jong gebruikte wagen van vijf jaar oud.”

Dieseltoeslag zelf aanpassen

Robert van der Linden en Aadje van Noordennen, eigenaren van Robert van der Linden Transport en actief in zeecontainervervoer, regelen zelf de prijsafspraken met hun opdrachtgevers en dus ook het al dan niet doorberekenen van een stijgende dieselprijs. “Voor die doorberekening zijn we in de meeste gevallen afhankelijk van de opdrachtgevers, en die weer van hun klanten. In sommige gevallen kunnen we zelf een dieseltoeslag doorberekenen en verlagen we die weer als de brandstofprijzen dalen”, aldus Van Noordennen. Op de vraag of de btw-verlaging van 1 april hen zal helpen, schudt ze haar hoofd. “Dat is een druppel op een gloeiende plaat. Bovendien moet je die verlaging ook weer in mindering brengen richting je opdrachtgevers.”

Van der Linden en Van Noordennen hebben tot op heden geen opdrachten laten schieten vanwege het niet kunnen doorberekenen van de stijgende dieselprijs. “Dat heeft alles te maken met loyaliteit aan onze opdrachtgevers en hun klanten. Iedereen heeft hetzelfde probleem en we willen iedereen zo goed mogelijk blijven bedienen. Wel hebben we om de kosten te drukken onze snelheid aangepast. En dat is goed zichtbaar bij de verbruikstatus in de weekrapporten. Dus dat zullen we waarschijnlijk blijven doen om op die manier ook te kunnen bijdragen aan het milieu. Ook merken we onderweg dat veel transportbedrijven hun chauffeurs opdracht hebben gegeven de snelheid aan te passen. Hetzelfde geldt voor veel luxewagens die zachter rijden op de snelweg, soms tot het hinderlijke toe. Maar zoals gezegd, iedereen heeft hetzelfde probleem, dus ook daar zullen we rekening mee moeten houden.”