De rust mag maximaal twee keer worden onderbroken om de veerboot of trein op en/of af te rijden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de volgende voorwaarden:
• De totale genoten rust bedraagt minimaal 11 uur (of 3 + 9 uur)
• De onderbreking zelf telt niet mee als rusttijd
• De onderbrekingen mogen tezamen niet langer dan 1 uur duren
• Ook bij een gesplitste rust van minimaal 3 uur en minimaal 9 uur bedraagt het totaal van de onderbrekingen niet meer dan twee
• De bestuurder beschikt over een bed of slaapbank
• Een wekelijkse rust mag niet op deze wijze worden onderbroken
Ten slotte nog een advies voor de tachograaf: activeer de veerbootfunctie vlak voordat de trein of boot wordt opgereden en vlak voordat de trein of boot wordt afgereden
Meer
-
Eigen rijder in opleiding krijgt online les tijdens coronacrisis
Het is nog even wennen voor Yvette Olbertz van opleidingsinstituut OUB, maar aanstaande zaterdag gaat ze chauffeurs die bij haar de opleiding ... -
Werkschoenen: 'Chauffeur wil ook comfort'
Werkschoenen moeten uiteraard veiligheid bieden, maar veel chauffeurs zoeken ook nadrukkelijk naar comfort voor de lange uren achter het stuur. -
Een bedrijf ontvangt een boete voor een meeneemheftruck die langer is dan 1,20 m zonder dat er een aanvullende verklaring getoond kan worden. Is deze boete terecht?
Ja. De uitsteek van meeneemheftrucks is geregeld in artikel 5.18.12 lid 6 van de Regeling Voertuigen. Op basis van dit artikel is zonder aanvullende ... -
Hoe lang moet ik mijn data met betrekking tot de rij- en rusttijden bewaren?
Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of digitale data ten minste 1 jaar bewaren. Bij een eventuele loonvordering kan er 5 ...