Een Volvo FMX 8x8, daar komt Otte Lisse de dag wel mee door

Merken 14-10-2021
Een Volvo FMX 8x8, daar komt Otte Lisse de dag wel mee door

Otte Lisse heeft een Volvo FMX 500 8×8 kipper aan het wagenpark toegevoegd. Het handels- en transportbedrijf koos voor deze truck vanwege de combinatie van wendbaarheid en een hoog laadvermogen.

Een Volvo FMX 8x8, daar komt Otte Lisse de dag wel mee door

Otte Lisse zet de Volvo FMX 8×8 kipper in voor uiteenlopende werkzaamheden. “Dat varieert van de levering van zand, grond en grind tot meststoffen en funderingsmaterialen voor wegen”, vertelt directeur-eigenaar Tom Otte. “Als handels- en transportbedrijf hebben we een breed scala van opdrachtgevers zoals gemeenten en provincies, bouw- en aannemingsbedrijven, handelsbedrijven, hoveniers en kwekers.” Otte Lisse zocht een multi-inzetbare truck voor alle voorkomende werkzaamheden. “We waren op zoek naar de beste combinatie tussen een compacte, wendbare truck en een zo hoog mogelijk laadvermogen”, zegt Otte. “In samenwerking met Volvo Group Truck Center en Terberg Techniek hebben we een truck gespecificeerd die aan de eisen voldoet.”

Een Volvo FMX 8x8, daar komt Otte Lisse de dag wel mee door

Volvo FMX met GVW van 44,5 ton

De Volvo FMX 8×8 werd af fabriek als een 6×6 geleverd. Terberg Techniek heeft deze omgebouwd tot 8×8 widespread met 11,5-tons aangedreven voorloopas. Hyva Nederland in Bergschenhoek verzorgde de opbouw van de kipper. Het GVW van de Volvo FMX 8×8 is 44,5 ton en het laadvermogen bedraagt 24,5 ton. “Deze truck is geschikt voor alle werkzaamheden en omstandigheden waar wij in ons dagelijks werk mee te maken hebben”, zegt Otte. “De asopstelling met één vooras en drie achterassen resulteert in de meest optimale gewichtsverdeling en de drie gestuurde assen dragen bij aan uitstekende manoeuvreerbaarheid en een kleine draaicirkel.”

I-Shift met kruipversnellingen

Otte vervolgt: ”Een van onze eisen was dat de truck goed moet zijn in het terrein. Dat is bij deze Volvo FMX gegarandeerd dankzij Automatic Traction Control, dat automatisch de voorwielaandrijving inschakelt als dat nodig is, de drie hydraulisch geveerde achterassen en de extra lage kruipversnellingen voor- en achteruit. Bijkomend voordeel van de I-Shift met kruipversnellingen is dat de truck minder toeren maakt op kruissnelheid waardoor we brandstof besparen. Zeker met de stijgende brandstofprijzen is iedere procent besparing meegenomen.”

Optimale stabiliteit

Door gebruik van dubbelwerkende hydraulische veercilinders is het voertuig zeer stabiel. Deze FMX is ook voorzien van dwarsstabilisatie, dat zorgt voor extra stabiliteit tijdens het kippen, en waterpasdwarsregeling. Daardoor kan het chassis vóór het kippen waterpas worden gezet voor optimale veiligheid. Het voertuig heeft tevens een weegsysteem. De chauffeur kan zo onder meer het totaalgewicht, het gewicht van de lading en het gewicht per as aflezen op het multimediascherm in de cabine.

Eerste nieuwe Volvo FMX

Het is voor Otte Lisse de eerste Volvo FMX van het nieuwe model. “Wat me opvalt is het extra zicht dat de chauffeur heeft vanuit de cabine. Ook de dodehoekcamera, die van voor tot achter zicht geeft op de zijkant van de truck, draagt daaraan bij. Verder is de lage instap met twee treden echt een plus.”