De Bruyn Transport neemt elektrische trucks voor zwaartransport in gebruik

Truck & Lading 27-10-2022
De Bruyn Transport neemt elektrische trucks voor zwaartransport in gebruik

Volledig emissieloos, stil, een actieradius van 300 kilometer en een laadvermogen van minimaal 30 ton. Dat zijn de vier Volvo FM Electric-trucks die vanaf eind dit jaar voor de Bruyn Transport in het zwaartransport worden ingezet. Het bedrijf ziet deze aanschaf als “een gigantische stap vooruit in de verduurzaming van de transportbranche”. 

De Bruyn Transport neemt elektrische trucks voor zwaartransport in gebruik

“Al ver voordat de Europese besluiten omtrent elektrisch vervoer werden genomen, waren wij bezig met vernieuwing op dit gebied”, vertelt Joeri de Bruyn, samen met zijn zus Tirza de Bruyn directeur-eigenaar van de Bruyn Transport. “We zijn ons bewust van onze CO2-voetafdruk en die houden we graag zo klein mogelijk. We hebben ons eerst een tijd gefocust op waterstof maar toen dat na drie jaar nog niet van de grond kwam en Volvo de bouw van elektrische voertuigen voor het zware segment aankondigde, zijn we daar vol gas op ingegaan. We hebben er direct vier aangeschaft.” 

Met een wagenpark van ruim tachtig wagens is de overgang van fossiel naar emissieloos een hele opgave. De grootste uitdaging zit volgens De Bruyn in de infrastructuur die nodig is om ‘de groene vloot’ operationeel te houden. “Dit soort apparatuur sluit je niet even aan op 230 volt om op te laden; daar zijn sterke omvormers voor nodig. Gezien ons werkgebied in met name Zuid-Holland zijn we in die regio op zoek gegaan naar partners.

Laadstation voor zwaartransport

Nog eind dit jaar wordt in Schiedam het eerste elektrische laadstation voor zwaartransport gebouwd. Met de snellader kunnen vrachtwagens hier binnen het uur worden opgeladen tot 80 procent. Na twee uur snelladen is de volledige actieradius weer beschikbaar. De Bruyn: “Het creëren van laadstations heeft op dit moment prioriteit. Voor een goede dekking komen er idealiter nog twee of drie laadstations bij. We zijn in gesprek met de juiste partners. Want een project van deze omvang, dat doe je niet alleen, dat doe je samen.” 

Einde van een tijdperk

Met de komst van elektrisch komt het einde van een tijdperk in zicht, hoe jammer sommigen dat ook vinden. Rijden met ‘de vlam in de pijp’ en een ronkende motor maakt plaats voor snelle acceleratie en extreem hoog rendement, met nauwelijks verlies van energie in warmte. Daar is een andere aanpak voor nodig, somt De Bruyn op: op de motor uitrollen, eerder gas loslaten, terug genereren en meer anticiperen op het verkeer. “Dat zijn thema’s waar we samen met onze chauffeurs veel aandacht aan besteden. Investeren in elektrische trekkers en infra is één, maar bewust omgaan met materieel en met elkaar in gesprek over rijgedrag en optimalisatie, dáár zit de grootste winst.” 

Elektrisch rijden in gww

De eerste twee van de vier elektrische trucks gaan dit jaar nog de weg op en zijn als enkelassige trekkers geschikt voor verschillende opleggers en diverse gww-projecten. “De ontwikkelingen volgen elkaar in zo’n rap tempo op dat we genoodzaakt zijn om steeds verder te kijken dan we al deden”, stelt De Bruyn. “Die uitdaging zorgt ervoor dat we ook extra stappen blijven nemen. Dat geeft nieuwe energie.”