Buko Transport heeft primeur met MAN WVTetra

Man 14-03-2022
Buko Transport heeft primeur met MAN WVTetra

Buko Transport uit Beverwijk heeft de eerste MAN WVTetra aangeschaft. Dit is een compacte vijfasser met een koppellengte van precies 8 meter. Dankzij deze compacte afmeting past deze MAN-truck binnen de wettelijk toegestane lengte voor een gangbare diepladeraanhangwagen. Daarnaast is het een volwaardige 10×4-asfaltkipper met een laadvermogen van 31 ton.

Buko Transport heeft primeur met MAN WVTetra

Voor Buko Transport is het nieuwe concept van Wierda Voertuig Techniek een uitkomst, aldus directeur Wouter Langendijk. “Wij waren op zoek naar een alternatief voertuig voor ons asfaltwerk voor KWS Infra en we zochten contact met Wierda Voertuig Techniek om een nieuw concept te ontwikkelen: een vijfasser met een koppellengte van 8 meter zonder in te boeten op de wendbaarheid en het laadvermogen. Het resultaat van die samenwerking met WVT is deze eerste WVTetra.”

Buko Transport heeft primeur met MAN WVTetra

MAN WVTetra: slechts 8 meter lang

De bijzonder compacte vijfasser van MAN is slechts 8 meter lang van de bumper aan de voorzijde tot het hart van de koppeling. Daardoor valt de vrachtwagen binnen de geldende lengtewetgeving en kan hij worden ingezet in combinatie met een diepladeraanhangwagen. “Dergelijke combinaties worden door ons ingezet voor het vervoer van de asfaltset en walsen en dergelijke naar het werkvak”, vertelt Langendijk. “Nadat die machines gelost zijn, wordt de truck ingezet voor de aan- en afvoer van (frees)asfalt, en dankzij dit concept kan dat zonder laadvermogen in te leveren. Tot nu toe waren we door de lengte gedwongen om hier 8×4-kippers voor te gebruiken, maar die kwamen iedere rit 8 ton laadvermogen tekort.” 

Meer laadvermogen, minder ritten

Met een laadvermogen van 31 ton draagt de MAN WVTetra daardoor bij aan de duurzaamheid, want nu kan dezelfde vervoerprestatie verricht worden met minder ritten. Langendijk: “Voor ons was dat de belangrijkste reden om voor dit concept te kiezen. Wij zijn doorlopend op zoek naar de meest duurzame oplossingen en daar past dit concept perfect in.”

Twee liftassen

Voor de ombouw ging WVT uit van een MAN TGS 35.470 8×4-4 BL, die voorzien werd van een extra sturende en liftbare voorloopas. Verder werd de positie van de naloopas gewijzigd en werd er een nieuwe positie gevonden voor allerlei componenten, zoals de accu’s en de luchtketels. Ook de uitlaatdemper werd naar voren geplaatst om de compacte bouw te kunnen realiseren. Geert Veenstra, salesmanager van Wierda Voertuig Techniek: “Belangrijk is dat het voertuig exact 8 meter lang is, gemeten vanaf de voorbumper tot de vangmuilkoppeling. Die laatste is zodanig gemonteerd dat optimaal manoeuvreren met de aanhangwagen mogelijk is. Een ander voordeel van het concept van de WVTetra is dat het voertuig door de twee liftassen leeg als 6×4 gereden kan worden. Ook dat is een aspect van duurzaamheid, want dat scheelt rolweerstand en komt het brandstofverbruik ten goede.” 

De MAN werd voorzien van een geïsoleerde Tibeg-kipperopbouw met een overrijdbare achterklep met asfaltsnip. De truck is geleverd door MAN Trucks-dealer BTS.