Bolk Transport gaat rijden met verlaagde drieassige Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz 19-01-2022
Bolk Transport gaat rijden met verlaagde drieassige Mercedes-Benz Actros

Bolk Transport neemt als eerste bedrijf in Nederland een speciale truck van Mercedes-Benz in gebruik. Het gaat om een drieassige Actros-trekker met een verlaagde schotelhoogte. “Deze truck is exclusief ontwikkeld om te voldoen aan de vraag van kleine groep klanten die een drieasser willen met een lagere schotelhoogte”, aldus Stefan van Rooijen, sales engineer bij Mercedes-Benz Trucks Nederland. 

Bolk Transport gaat rijden met verlaagde drieassige Mercedes-Benz Actros

Naast de verschillende modellen die Mercedes-Benz Trucks in serie bouwt, is er ook een afdeling voor specifieke klantwensen: CTT, wat staat voor Custom Tailored Trucks. Van Rooijen: “De Nederlandse markt vraagt veel om vernieuwing. Geen klantvraag is hetzelfde, maar we komen toch graag met een passend antwoord. In dit geval had Bolk Transport bij ons aangegeven behoefte te hebben aan een 6×2-combinatie met een lagere schotelhoogte dan de standaard 115 tot 120 centimeter. Hoe lager een truck namelijk is, hoe meer laadruimte en flexibiliteit deze biedt. Een 4×2-combinatie, oftewel een tweeasser met een lagere schotelhoogte was al wel beschikbaar, maar een drieasser moest nog ontwikkeld worden.”

Bolk Transport gaat rijden met verlaagde drieassige Mercedes-Benz Actros

Engineering op de millimeter

Van Rooijen vervolgt: “Samen met de afdeling CTT zijn we het product gaan ontwikkelen. Hoe simpel een paar centimeter verlagen ook moge klinken: het is een ingrijpende operatie op het voertuigconcept. Hoe lager een truck is, hoe minder ruimte je immers ook overhoudt voor essentiële techniek. Daarom hebben we een andere ophanging ontwikkeld, zijn we met verschillende exclusieve onderdelen tot een zeer lage configuratie gekomen en is een gestuurde voorloopas toegevoegd aan de asconfiguratie. Het was echt engineering op de millimeter, maar wel met een mooi resultaat. Dit is wat de schotelhoogte betreft de laagste 6×2-truck in de markt. Wij kwamen tot 95 centimeter – 20 centimeter lager dan de standaard! Daarbij heeft de truck een maximaal treingewicht van maar liefst 60 ton.”

Mercedes-Benz Trucks voor het zware werk

“Lekker kort bij de grond, dat staat ’m wel”, zegt Erik Maassen van den Brink, wagenparkbeheerder bij Bolk Transport, over Bolk’s nieuwste en bijzondere Mercedes-Benz Actros-trekker. “De trucks van Mercedes-Benz liggen op hoog niveau qua comfort met een goede isolatie, perfecte stoelen en een breed bed. Onze chauffeurs vinden het daarom geen straf om hiermee te rijden.”

Bolk Transport zet de trucks van Mercedes-Benz vooral in bij de zware klussen. Er rijden er al een aantal rond met een lagere schotelhoogte, maar 95 centimeter voor een drieasser, dat is tot nu toe uniek in de markt. “Mooi dat Mercedes-Benz in onze vraag kan voorzien. We hopen dat ze op deze manier blijven ontwikkelen en de trucks zo over de gehele breedte inzetbaar blijven – dus graag ook met een nóg hoger maximaal gewicht dan de 60 ton van deze truck”, knipoogt Maassen van den Brink.

Zwaar- en uitzonderlijk transport

Bolk Transport in Almelo verzorgt transport, warehousing en projectlogistiek voor meerdere organisaties in binnen- en buitenland. Het bedrijf is actief in onder meer zware, uitzonderlijke transporten in heel Europa. De truck die nu is afgeleverd, is de eerste van vier en zal vooral zware machines gaan vervoeren tussen Nederland en Italië, zoals industriële machines en zelfrijdend materieel.

Lees ook: Simon Loos en Albert Heijn nemen eActros in gebruik