inkomsten vrachtwagenheffing

Ministerie trekt miljard uit voor stimuleren elektrisch vrachtvervoer

Minister gaat één miljard euro investeren in elektrische vrachtwagens
In totaal hoopt het ministerie op 1,6 miljard euro voor verduurzaming van de transportsector. Foto: Roel van der Maas/T&L

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) trekt van 2026 tot 2030 zo’n 980 miljoen euro uit om de aanschaf van elektrische vrachtwagens te stimuleren. Dat geld is afkomstig uit inkomsten van de vrachtwagenheffing, die in 2026 wordt ingevoerd.

Dat blijkt uit het Meerjarenprogramma Terugsluis VWH 2026-2030, verduurzaming en innovatie van de vervoerssector dat vrijdag gepubliceerd werd. Het geld is bestemd voor de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), waarvoor zo gemiddeld bijna 200 miljoen euro per jaar beschikbaar komt.

De afgelopen jaren was het budget voor deze subsidie veel lager: 25 miljoen in 2022, 57,4 miljoen in 2023 en 67 miljoen dit jaar. Hoe hoog het subsidieplafond volgend jaar wordt, is nog niet bekend.

Vrachtwagenheffing

Vanaf 2026 gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens vrachtwagenheffing betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. Deze heffing gaat gelden voor vrachtwagens met een gewicht van 3.500 kg of meer en vervangt het Eurovignet. Vrachtwagens betalen per gereden kilometer gemiddeld 0,167 euro per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing.

Afgesproken is dat een groot deel van de inkomsten uit de heffing wordt geïnvesteerd in het verduurzamen van de transportsector. “Met de vrachtwagenheffing zetten we samen met de sector een belangrijke stap naar de toekomst. We investeren in innovatie en verduurzaming, zodat onze vervoerssector voorbereid is op de toekomst”, zegt Minister Barry Madlener over het programma.

Verwarring

Nu blijkt dat van de 1,6 miljard euro die dankzij de heffing beschikbaar komt voor verduurzaming, 980 miljoen euro naar de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) gaat. Met die regeling kunnen transportbedrijven tot 115.200 euro per elektrische of waterstoftruck vergoed krijgen van de overheid.

Toen het kabinet-Schoof in mei het hoofdlijnenakkoord presenteerde, ontstond juist verwarring over het voortbestaan van de AanZET-subsidie. In het akkoord werd geschreven over afschaffen van “alle subsidies voor elektrische voertuigen”. Dat blijkt dus geen betrekking te hebben op e-trucks.

Trolleytruck

De overige 600 miljoen gaat naar subsidie voor aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en waterstof-vrachtwagens en -tankstations. Ook is er geld gereserveerd voor onderzoek naar innovaties zoals opladen tijdens het rijden, de zogenoemde trolleytrucks met pantograaf, ook wel bekend als Electric Road System (ERS).

“In eerste instantie worden twee ERS-trajecten (corridors ) onderzocht: tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen (100 à 120 kilometer) en vanaf de Rotterdamse haven naar Venlo (180 à 200 kilometer).”

De aanleg hiervan is erg duur: een ERS-traject (Electric Road System) van 180 kilometer kost ongeveer 600 miljoen euro. “In het meerjarenprogramma is voor de mogelijke aanleg van ERS 115 miljoen euro van de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gereserveerd, op voorwaarde dat er ook private cofinanciering komt.”

Super-ecocombi

Verder blijkt uit de nieuwe regering verder wil experimenteren met de super-ecocombi, een extra lange vrachtwagencombinatie. “Met geld vanuit de terugsluis wordt onderzocht of het veilig is om de SEC toe te laten op de Nederlandse weg en zo ja, onder welke voorwaarden.”

Lees ook:

Auteur: Roel van der Maas

Bron: Transport & Logistiek