Kivits Drunen over Badraaf: ‘Jongeren enthousiasmeren voor chauffeursvak’
Chauffeur en influencer Jorn van Hooft, beter bekend als Badraaf #Maatjee, maakte eerder dit jaar de overstap naar Kivits Drunen als LZV-chauffeur. Jorn heeft een grote aanhang op social media, met name op TikTok, waar hij de 100.000 volgers nadert. Rob van Opzeeland van Kivits Drunen ziet de meerwaarde daarvan voor zijn bedrijf, met name om jongeren te enthousiasmeren voor het vak van chauffeur.
Kivits Drunen is een grote speler op het gebied van logistieke dienstverlening. Het bedrijf is vooral gespecialiseerd in temperatuurkritische lading en zet daarvoor een grote vloot in van trucks met koeltrailers, vaak als LZV-combinatie. Daarbij wordt zo veel mogelijk samengewerkt met andere bedrijven binnen de Kivits Logistics Group, zoals Goes Packaging, VGK Cool Logistics, Boostlogistix, Karel Hermans Transport, Cargo Logistics, Goes Handling, PackXpert en het onlangs overgenomen Buchner Transport.
De aanwas van nieuw personeel is inmiddels een uitdaging voor de hele sector en directeur Rob van Opzeeland heeft daar zo zijn eigen visie op: “Wij werken graag met jonge mensen, maar ook met parttime chauffeurs. Ik heb liever iemand drie of vier dagen in de week dan iemand die vijf dagen werkt. Daardoor hebben we veel meer flexibiliteit in de planning en de mensen blijven fit en tevreden. Steeds vaker zien we dat mensen wel graag op een vrachtwagen willen rijden, maar dan niet de hele week. Bij ons kan dat, graag zelfs!”
Om het personeel fit te houden, heeft het bedrijf in Waalwijk een eigen sportschool. Ook werkt het Kivits Drunen met een mental coach waar chauffeurs een beroep op kunnen doen. “Iedereen heeft zo zijn eigen problemen en wij proberen de helpende hand te bieden, zodat onze mensen niet verzanden in die problemen. Slechte prestaties hebben altijd ergens een achtergrond. Als we daar wat aan kunnen doen, is dat mooi meegenomen”, aldus Van Opzeeland.
Bereik omarmd
Kivitis Drunen wil het vak van vrachtwagenchauffeur ook beter zichtbaar aken om er zo mensen enthousiast voor te maken. Dat Jorn van Hooft nu voor het bedrijf werkt, is daar een mooi voorbeeld van. Hij was al langer actief op social media, met name op TikTok. Zijn volgers zien daar dagelijks zijn avonturen voorbij komen in filmpjes. De basis hiervoor werd gelegd toen Jorn per ongeluk een filmpje online zette over zijn werk.
Tekst gaat verder onder de foto.
“Mijn zoontje is autistisch en hij kan daarom niet mee, maar met filmpjes laat ik hem zien wat ik doe onderweg. Dat TikTok-filmpje ging zo hard dat ik daar meer mee ben gaan doen. Dat viel op bij bedrijven als Mercedes-Benz, waar ik mee reed, en bij organisaties als het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Alles bij elkaar kreeg ik het er druk mee, maar mijn vorige werkgever zag er de meerwaarde niet van in. Ik ben toen eens gaan praten bij Kivits Drunen en daar werd ik meteen omarmd met mijn bereik. Ik werk hier nu vier maanden. Net als bij mijn vorige werkgever rij ik met een LZV-combinatie’’.
Nieuwe Actros L GigaSpace
In het eerste gesprek werd de basis gelegd voor de samenwerking tussen Kivits Drunen en Jorn van Hooft. “Afgesproken is dat ik drie dagen in de week werk. Daardoor houd ik tijd over voor mijn social media-werk en voor andere opdrachten. Ook werd er meteen afgesproken dat ik een nieuwe trekker zou krijgen, en dan ook nog een speciale. Mijn voorkeur ging uit naar Mercedes-Benz. Ik heb daar altijd met veel plezier mee gereden en ik vind het gewoon mooie trucks”, aldus Jorn. Samen met Mercedes-Benz Nederland en dealer Louwman werd er een hele dikke auto neergezet met 530 pk. Compleet met glanzende Alcoa’s, de grootste GigaSpace-cabine, een LED-lichtbalk boven de voorruit en fraaie chroomaccenten.
Tekst gaat verder onder de foto.
De truck werd feestelijk onthuld bij het hoofdkantoor in Waalwijk, waarna de nieuwe Actros L in gebruik werd genomen. Inmiddels werkt Jorn dagelijks met de nieuwe truck als trekker voor een B-Double LZV-combinatie. De truck is uitgerust met het Mirror-Cam systeem van Mercedes dat de spiegels vervangt. Jorn: “Ik ben onwijs trots op deze auto en aan die camera’s was ik eigenlijk meteen gewend. Ik zie alleen maar voordelen. Je hebt meer direct zicht en het beeld draait mee met de trailers. Bovendien zijn er handige lijntjes in beeld waar de achterkant van de laatste trailer zich bevindt. Reuze handig.”
Lees ook:
-
Jorn van Hooft alias Badraaf: ‘Ik kan m’n energie kwijt in social media’
-
Influencer Martijn Kuipers start eigen transportbedrijf met unieke Scania 660S