'jongensdroom'

Omscholing van agent naar vrachtwagenchauffeur

Omscholing van agent naar vrachtwagenchauffeur
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Het komt regelmatig voor dat mensen op latere leeftijd hun langgekoesterde droom laten uitkomen en alsnog voor het chauffeursberoep kiezen. Dat is het geval bij Dennis Oudendijk (51 jaar) die is omgeschoold van politieagent naar vrachtwagenchauffeur door Transport Masters. Binnen vijf maanden behaalde hij zowel zijn C- als CE-rijbewijs.

Uitzendbureau Transport People biedt sinds 2 jaar de mogelijkheid om, via zijn nieuwe bv Transport Masters, kandidaten op te leiden tot vrachtwagenchauffeur. Na twee jaar krijgen bedrijven de mogelijkheid om hen in vaste dienst te nemen. Administratief hebben zij er weinig omkijken naar, want Transport Masters verzorgt het volledige opleidingstraject.

Van het zoeken en begeleiden van een opleidingskandidaat tot het schakelen met de rijschool en de administratieve afwikkeling. Als de geïnteresseerden nog niet in het bezit zijn van een groot rijbewijs, dan werken zij eerst als logistiek medewerker bij het transportbedrijf om meteen ervaring op te doen en het bedrijf te leren kennen. Wanneer zij hun rijbewijs C behalen, gaan zij als chauffeur aan de slag.

Droom waarmaken

Dit traject doorliep ook Dennis Oudendijk. Na zestien jaar werkzaam te zijn geweest bij de politie, wilde hij zijn jongensdroom om chauffeur te worden alsnog waarmaken. “Ik ben in mijn jeugd eens meegereden met mijn oom op de vrachtwagen naar Italië en in mijn loopbaan heb ik gewerkt bij een DAF-dealer. Bij de politie was ik rechercheur waar veel administratie bij kwam kijken.”

“Ik wilde graag iets anders gaan doen, niet meer altijd achter de computer zitten. In de aanloop naar mijn carrièreswitch heb ik me goed voorbereid door filmpjes te kijken en het zij-instroomevent van STL in Amsterdam te bezoeken. In april had ik een gesprek bij BosDaalen. Eerst was daar geen plek, maar in juni ben ik hier toch gestart via Transport Masters.”

Grote veranderingen

“De opleiding voor mijn C-rijbewijs is betaald door Transport Masters. Ik heb de opleiding gevolgd bij partner Don Opleidingen”, vervolgt Dennis. “De lijnen zijn kort en de rijlessen zijn in overleg snel ingepland. Ik zette alles op alles om de examens in één keer te halen en dat is me gelukt binnen vijf maanden.”

“Het was een intensief traject met grote veranderingen. Bij het doornemen van drie theorieboeken kwam ik in materie terecht waar ik nog nooit van had gehoord. Ook het rijden in een vrachtwagen was nieuw, maar het was leuk om nieuwe dingen te doen.”

Voldoening

Oudendijk rijdt nu sinds twee maanden op een vrachtwagen en hij mag van de planning steeds een stukje verder. “Het werk bevalt goed, ook omdat ik fysiek bezig ben. Ik vind het leuk om zelfstandig te werken en ervaar vrijheid onderweg. Het besturen van de vrachtwagens vind ik machtig mooi, zeker met een lekker muziekje aan.”

“Het aantal werkuren varieert, maar meestal ben ik tien tot elf uur per dag aan de slag. Daar varieert het salaris in mee. Omdat ik op zaterdag werk, ben ik op donderdag vrij. Een enkele keer komt er een extra ritje bij. Ik verdien met 2.700 euro netto in trede D4, meer dan toen ik bij de politie werkte. Maar dat komt ook doordat ik nu meer uren maak.”

“Ik kom moe, maar voldaan thuis. Dit werk is essentieel en doet ertoe. Het is de vraag of het fruittransport met veel korte ritten in de toekomst bij mij past, maar voor nu is het een mooie leerperiode. Het mooiste is dat ik de stap heb durven maken en er geen moment spijt van heb gehad. De computer heb ik nog geen dag gemist.”

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.