Logistieke Roadshow wil vmbo-leerling over de streep trekken
Om de logistieke sector beter in beeld te brengen tijdens de studie- en beroepskeuze van leerlingen, ondersteunt de sector het initiatief van de Logistieke Roadshow. In samenwerking met het lokale bedrijfsleven en met digitale begeleiding van influencer Hanwe kunnen vmbo-leerlingen kennismaken met de logistieke wereld. Voor de arbeidsmarkt van morgen is instroom van jong talent belangrijk. De Logistieke Roadshow is onderdeel van een brede sectorale aanpak om leerlingen te enthousiasmeren voor beroepen in sector transport en logistiek.
Burgemeester Bruls opende gisteren samen met Gabby Delhaas, manager instroom en mobiliteit bij Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), de Logistieke Roadshow op het Mondial College in Nijmegen. Hierna trekt de Logistieke Roadshow in de komende vier weken langs honderd scholen in Nederland. Delhaas: “Transport en logistiek is óveral voor nodig. Het is een belangrijke en dynamische sector, die letterlijk continu in beweging is. Het is een aantrekkelijke sector en het is belangrijk dat jongeren dat weten. Zodat ze onze sector in overweging nemen bij hun beroepskeuze. Want de sector heeft veel behoefte aan de instroom van jong talent. Wie voor een vervolgopleiding in transport en logistiek kiest, is straks zeker van een baan. Al 4.300 vmbo-leerlingen hebben zich aangemeld als deelnemer aan de roadshow. Dat zijn mooie aantallen.”
Roadshow biedt kijkje in de keuken
Een écht kijkje in de keuken spreekt deze doelgroep meer aan dan een presentatie op een voorlichtingsdag, aldus Delhaas. “Daarom investeert de sector in experiences zoals ‘De Logistieke Roadshow’. Zodat jongeren zélf kunnen ervaren hoe leuk en uitdagend de wereld van logistiek is.” Het programma start met een interactieve masterclass door een lokale ondernemer in de week voorafgaand aan de roadshow.
Logistieke challenges
De roadshow zelf bestaat dit jaar uit vier logistieke challenges rondom het thema merkkleding. Om de jeugd extra aan te spreken is er gekozen voor een samenwerking met Hanwe, een bekende influencer met meer dan 1 miljoen volgers. Zo proberen leerlingen zijn Rolex te vinden in een pop-upescaperoom, worden zij uitgedaagd om een optimale reisplanning te maken voor alle kledingstukken die hij online heeft besteld, gaan ze aan de slag met een palletpuzzel vol met merknamen en krijgen zij de taak om de juiste orders met kleding te bezorgen bij de goede voordeur. Zo maken de deelnemers kennis met de wereld van logistiek. Een betekenisvolle wereld met volop kansen, interessante banen en veel toekomstperspectief.
Voorlichting bbl-leerlingen
En willen de jongeren meer weten of ervaring op doen, dan kunnen zij terecht op bijvoorbeeld bbl-Instapdagen. Ze kunnen daar in gesprek met vertegenwoordigers van leerbedrijven en meerijden met een vrachtwagen. Zo hoopt de sector door jongeren zelf de mogelijkheden te laten ontdekken meer leerlingen te interesseren voor een bbl-opleiding in transport en logistiek. “Daarnaast zijn ook bol-studenten van harte welkom bij STL”, zegt Delhaas.
Over de Logistieke Roadshow
STL ondersteunt de Logistieke Roadshow in de uitvoering namens sociale partners in de sector transport en Logistiek: TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en SOOB, het opleidingsfonds voor de sector.